Jump to content


Photo

Chip-Tjuning

chin tuning tjuning remap mapiranje

  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 UroshBre

UroshBre
  • Alfista
  • 396 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd
  • Interesovanja:Sve sto vole mladi, sem droge i alkohola.
  • Alfa model:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Posted 13 October 2014 - 04:58 PM

Sjajan tekst koji je preuzet za Blic-a, stavio sam ga u ovaj deo foruma posto se pominje Tuning pa sam mislio da je prikladan, ako ne, neka moderatori premeste temu. 
Licno mislim da je vrlo dobar tekst. Licno moj auto je bio chipovan i to na 190 konja, zaista mi se nije svidelo nikako pa je vracena "fabricka" mapa .. 

 

 

Posledice lošeg čip-tjuninga
Auto Bild/M.I. | 11. 10. 2014. - 08:00h 

Snaga! Još snage! Još više snage! Ljubitelji brzih automobila jednostavno ne mogu je imati dovoljno. Zato svoje ljubimce podvrgavaju čip-tjuningu, operaciji koja menja parametre rada motora i tako donosi veću snagu. Nažalost, uz veću snagu dolaze i potencijalni problemi sa motorom i transmisijom.

 

Oglasi su puni raznih firmi koje obećavaju više snage i nižu potrošnju za šaku para. Svakako deluje primamljivo: 20, 30, 40 i više konjskih snaga i mnogo veći obrtni moment po ceni koja počinje od 200 evra pa naviše. Naravno, ovakav dobitak u snazi nosi sa sobom i određene rizike pa ko ne vodi računa o tome gde i kod koga radi čip-tjuning može loše da prođe. Sve u svemu odluka da li „čipovati“ motor je zaista teška, a internet tu ne pomaže mnogo jer je pun mišljenja lokalnih gurua koji putem raznih foruma šire mudrosti.

 

Najčešća tjuning-zabluda je usko vezana za savremene dizelaše koji su i najčešći „pacijenti“ tjuning kuća. Evo i o čemu je reč: proizvođači automobila u ponudi automobila često imaju više motora iste zapremine, a različite snage. Ovo pomenutim internet guruima služi kao sjajna podloga za priču – eto isti motor, a različita snaga, razlika je samo u softveru, „nasviraj“ ga ti slobodno na 150 „konja“ i ne beri brigu, evo vidiš i sama fabrika je nudila i taj tvoj od 90 i ovaj od 150 KS, znači, sve je regularno. Nije baš tako.

 

Uzmimo za primer jedan od najpopularnijih motora za tjuning kod nas – Folksvagenov 1.9 TDI. On se pravio u verzijama sa 90, 100, 110, 115, 130 i na kraju 150 konjskih snaga. Po toj logici osnovna verzija od 90 KS slobodno se može softverski „nasvirati“ na 150 KS jer su motori identični? Netačno! Ovi motori se međusobno i te kako razlikuju i to u bitnim stvarima! Turbina je drugačija, injektori takođe, a i međuhladnjaci im se razlikuju. Čak je i materijal od kojeg su napravljeni radilica i blok motora različiti, verzije sa 115 više konjskih snaga imaju ove elemente napravljene od visokokvalitetnog čelika.

 

Dakle, šta se dešava kada se snaga pomenutog motora od 90 poveća, na primer na 150 konjskih snaga? Jednostavno, „nasviran“ motor za takvo povećanje snage traži više vazduha i više goriva. Eto i problema jer taj višak vazduha mora da obezbedi turbina. Ona u standardnom režimu, pri 90 KS obezbeđuje pritisak od 1,05 bara pri čemu radi na 205.000 obrtaja u minutu. Da bi obezbedila dodatni  pritisak koji zahteva „čipovani“ režim rada, ona se mora okretati čak 280.000 puta u minutu. To joj značajno skraćuje životni vek,  a rezultat možete videti na donjoj slici u okviru teksta.

 

Sledeći problem su dizne (kod TDI dizela, naravno). Više snage zahteva i više goriva koji dizne moraju  ubrizgati direktno u cilindar. Injektor radi konstantnom brzinom i ne može se ubrzati količina goriva koju će on ubrizgati u cilindar. Da bi ubrizgali veću količinu goriva tjuneri softverski produžavaju fazu ubrizgavanja u cilindar. Kod loše izvedenog čip-tjuninga to dovodi  do posledice da se ubrizgavanje ne završi na vreme pre nego što se klip spusti pa deo goriva završi na njegovom boku. Ono tu ne sagoreva već mu diže radnu temperaturu i samim tim povećava trenje što na duže staze dovodi do njegovog ubrzanog kraja. Još gore, nesagorelo gorivo završava i u filteru čestica (kod modela koji ga imaju) i prlja ga. Posledica toga je viša  temperatura sagorevanja u ovom filteru. To je veliki problem, a evo i zašto. Naime, kada se nataloži kritična količina čađi, filter čestica započinje fazu regeneracije. U  komoru za sagorevanje ubrizgava tačno definisanu količinu goriva i tu smešu pali. U normalnim okolnostima regeneracija se obavlja na temperaturama oko 600 stepeni,  ali veća količina goriva nastala kao posledica prelivanja iz cilindara u kombinaciji sa većom količinom vazduha, tu temperaturu diže na preko 1000 stepeni. Tako visoke  temperature filter čestica ne može dugo da izdrži i on na kraju bukvalno izgori.

 

Ni to nije kraj potencijalnim problemima usled čip-tjuninga jer,  osim na motoru, one mogu ostaviti posledice i na menjačkom sklopu. Za početak tu je plivajući zamajac verni pratilac svih novih dizelaša.  On je u projektovan tako da se njegov rad uklapa sa obrtnim momentom motora. Veći obrtni moment znači i veće zatezanje njegovih opruga koje prigušuju vibracije sa motora. To sa sobom povlači kraći radni vek, a u  ekstremnim slučajevima zabeleženo je i pucanje opruga plivajućeg zamajca.

 

Naravno, uz kvalitetan čip-tjuning i kvalitetno redovno održavanje ovi problemi se neće javiti. Još jednom naglašavamo kvalitetno redovno održavanje jer upravo od njega zavisi radni vek automobila i svih navedenih komponenti. Originalno ulje  i filteri su najtoplija preporuka kao i skraćeni period održavanja na svakih 10 do 12 hiljada kilometara.  

 

Iznenađenje ispod haube 

 

Tjuning motora nije lako prepoznati. Ako prethodni vlasnik nije ostavio nalepnicu tjuning kuće negde na automobilu, kupac polovnog vozila jednostavno nema nikakve šanse da samostalno zaključi da je na njemu urađen čip-tjuning. To je moguće utvrditi tek pregledom na dijagnostici kada će dijagnostički uređaj u zvaničnom servisu prijaviti da nešto nije u redu sa mapom ubrizgavanja. Život u neznanju nije baš prijatan jer vas, pogotovo ako zanemarite redovno održavanje, neki od navedenih kvarova može veoma neprijatno iznenaditi, da ne kažemo ujesti za donji deo leđa. Dakle, čip-tjuning je definitivno jedan od mnogobrojnih problema koji može da zadesi kupce polovnjaka.

 

Ovo su posledice nestručnog čip-tjuninga

 

Sagoreli klip

522540_untitled6_ff.jpg?ver=1412940028

 

Loše sinhronizovano ubrizgavanje deo goriva nanosi na bok klipa. Ovo mu povećava radnu temperaturu i na duže  staze ih praktično uništava

 

Izgoreli filter čestica

522541_untitled7_ff.jpg?ver=1412940047

 

Filter je zapušen, a motor je u višim režimima rada. Tada  sistem započinje proces regeneracije filtera, ako vozač naglo otpusti pedalu gasa u filter ulazi velika količina kiseonika i temperatura nekontrolisano raste

 

Potpuni otkaz turbine

522542_untitled8_ff.jpg?ver=1412940056

 

Razlog je naravno brzina okretanja. Tjuning značajno diže broj  obrtaja turbine, nakon dužeg vremena krilca turbine počinju da se deformišu. Sa njih otpadaju sitni komadići metala koji na kraju završavaju u motoru

 

Pucanje bloka motora

522543_untitled9_ff.jpg?ver=1412940067

 

Veća snaga neizbežno povećava i pritisak prilikom sagorevanja goriva u cilindru.

Preveliki pritisak, rezultat nestručnog čip-tjuninga može dovesti i do pucanja motora. Najčešće se to dešava na najslabijoj, odnosno najtanjoj tački bloka  motora,prostoru između cilindara. Takvo oštećenje se ne može popraviti. 

 

ZAKLJUČAK

Čip-tjuning ne mora nužno da podrazumeva kvar na automobilu. Upravo zato  treba biti veoma oprezan pri izboru tjunera. Loše izveden čip-tjuning ostavlja posledice na motoru, menjačkom sklopu i – džepu vozača. Otkaz turbine,  sagorevanje filtera čestica, pucanje opruge plivajućeg zamajca, sve su to kvarovi koji koštaju više stotina evra. Zato, budite upozoreni.



#2 Nemanjailic147

Nemanjailic147
  • Alfista
  • 207 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kragujevac
  • Alfa model:147

Posted 13 October 2014 - 05:40 PM

Slazem se sa ovim u potpunosti



#3 acamaticcuprija

acamaticcuprija
  • Alfista
  • 180 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kragujevac
  • Alfa model:156 1.8 TS (2002)

Posted 22 October 2014 - 12:08 AM

Urose, jesi li proverio da li je prethodni vlasnik naneo neku stetu vozeci sa 190 konja? Nadam se da nije. Citao sam ovo na Blicu cim je izaslo, vrlo poucno.



#4 UroshBre

UroshBre
  • Alfista
  • 396 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd
  • Interesovanja:Sve sto vole mladi, sem droge i alkohola.
  • Alfa model:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Posted 22 October 2014 - 02:18 AM

sem ventila pritiska turbine nije nista crklo ... 
za ostalo ne znam, provereni su "vidljivi" delovi, sve je ok, videcemo kako ce se nadalje ponasati auto :) 

iskreno se nadam da je sve OK



#5 brka

brka
  • Alfista
  • 179 posts
  • Lokacija:obrenovac srbija
  • Alfa model:166 2.0v6 turbo

Posted 29 October 2014 - 10:04 AM

chip-tyning je super ako imas iskusnog tynera za pocetak,kao i dobrog mehanicara.pre chip tuninga prvo treba dobro pretresti auto ako je tek kupljen pa ga voziti bar do sledece zamene ulja,i ne sme da svuce ni kap ulja,mora da bude zdrav kao i turbina(dobar majstor zna kada je sve ok)pa za pocetak,prvo otkloniti eventualne nedostatke na trapu,obavezno staviti nove diskove i plocice.onda skinuti katalizator(najbolje ga sacuvatipa ako neko nekad trazi da se vrati ,imas ga u rezervi)raskaciti creva turbine proveriti ih,oprati interkuler,creva menjati(od krpljenja nema nista...)po potrebi,proveriti kvacilo i zamajac,jera ako nisu skoro menjani bice vrlo brzo za zamenu,pa tek onda odneti auto kod tynera da napravi odgovarajucu mapu za njega(naravno ne treba preteravati sa pojacavanjem,ako hoces da ti potraju delovi koje si zamenio,ukljucujuci motor i turbinu)sve u svemu uglavnom pre chipa,uvek ima id 300 do 600 e da gurnes u auto ,ako neces da ti se isti postepeno raspada,i moras biti svestan da ce ti sve stvari koje si zamenio,brze nego inace opet biti za zamenu!tako da taj sport lepo kosta(naravno dosta zavisi i od nacina voznje)a buduci da nasi ljudi kupe kola i odma cipuju,pa posle kad krene...najlakse je reci chiptyning ne valja...moraju se spremiti pare za uzivanje tog tipa i onda nema frke

#6 genca

genca
  • Alfista
  • 542 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kladovo
  • Alfa model:156 1.9 jtd SW 03

Posted 29 October 2014 - 04:55 PM

Kepo receno.;)

Послато са GT-S5830i користећи Тапаток 2

#7 UroshBre

UroshBre
  • Alfista
  • 396 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd
  • Interesovanja:Sve sto vole mladi, sem droge i alkohola.
  • Alfa model:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm

Posted 29 October 2014 - 06:20 PM

Ne bih se slozio sa svim receno ... 

Da, da je taj motor trebao da ima toliko snage, fabrika bi ga sigurno nafrizirala na toliko. Ali ... Sve komponente motora mogu da izdrze puno vise od obicnog, jer je sve radjeno da izdrzi puno kilometara. 

Da se skracuje vek trajanja delova motora, ne, nije istina, niti ce ikad biti ... 

Turbina se vrti pa vrti, kad se remapuje, vrte ce se samo malo ranije nego obicno, ona trpi i preko 300.000 obrtaja pogotovu ove varijabilne tako da je to najmanji problem. Zamajac ili ti SRPSKI PROBLEM br 1 se menja jednom ili nikad u zivotu auta, ja ne znam zasto se svi toliko tripuju oko toga ..

 

Ali ... ako vozis auto kao idiot, napaljeni klinac ili trkac koji ne zna da treba da se koristi nizi prenos ili kocnica, da, motor ce ti trajati do krivine. Takvom voznjom svaki motor ce trajati do krivine a ne samo chipovan. 

 

Moj auto je star 9 godina i verujem da je poslednjih nekoliko bio chipovan na preteranih 190 konja (imam napismeno za konjazu), sto je zaista MAX power, vec sam rekao da je u prve tri brzine vukao toliko jako da nije postojao nacin da se kontrolise auto, cak ni na R18 gumama. Nista mu nije falilo niti mu sad fali. 

 

Dakle, ako vozis pametno i realno koristis auto u uslovima, kao i redovno servisiras, odes kod majstora kad vidis da nesto ne valja a ne kad vec crkne, auto ce trajati ceo vozni zivot sa chipom bez ikakvih problema.

 

Ako se chipuje, chipujte koliko vam treba a ne da budete prvi na semaforu i vozite pametno a ne kao klinac iz kraja koji misli da ako stavi auspuh koji prdi ide brze.


Edited by UroshBre, 29 October 2014 - 06:23 PM.


#8 brka

brka
  • Alfista
  • 179 posts
  • Lokacija:obrenovac srbija
  • Alfa model:166 2.0v6 turbo

Posted 29 October 2014 - 06:36 PM

Slazem se upotpunosti,ali tvoja prica pije vodu ako je auto nov.ili nestvarno dobro ocuvan topa da ima pravih 150000 i ispod,pa onda ne razmisljas o zamajcu,fanricki je uvek najdugotrajniji...

#9 dragan975

dragan975
  • Alfista
  • 43 posts

Posted 30 October 2014 - 10:27 PM

ja sam moju alfu cipovao i opet cu kad yzem sad kola jer covek zna posao i skidam mu kapu
...a i znate svi ko je a te price dal valja ili ne nikad kraja...to treba da zna dal valja ili ne onaj koji to hoce i da zna sta ga ceka ako pretera sa voznjom=sveumereno i nema problema

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub