Jump to content


Photo

Gume


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,574 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 13 April 2010 - 12:00 AM

Održavanje i kontrola guma

Gume su jedini deo vozila koji je u stalnom kontaktu sa putem. Stanje u kome se nalaze gume značajno utiče na vašu bezbenost. Neispravne gume umanjuju performanse vašeg vozila, smanjuju efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Zato je neophodno da se brinete o vašim gumama i povremeno kontrolišete njihovu ispravnost.

Šta treba kontrolisati?

Opšte stanje guma-vizuelna kontrola

Kada prilazite vašem vozilu pregledajte gume:

* Da li su izduvane?
* Da li na bočnom zidu ima fizickih oštecenja, da li ima posekotina ili deformacija?
* Da li na gazećoj površini ima oštećenja od šljunka, eksera ili drugih stranih tela?
* Da li vozita sa ekserom zabodenim u gumu?
* Da li ventili imaju kapice?

Pritisak u gumama


* Proveravajte pritisak u gumama najmanje jedanput u dve nedelje.
* Merite pritisak u gumama samo kada su hladne.
* Napumapajte gume do vrednosti koju je propisao proizvodac i koja se nalazi u prirucniku
* Kada polazite na duži put napumpajte gume za 0,2 bara iznad propisanog.

U toku vožnje gume se zagrevaju što dovodi do povecanja pritiska u gumama. Zato se pritisak meri samo onda kada su gume hladne, najmanje sat vremena posle završetka vožnje. Najbolje je to učiniti ujutro pre polaska na posao. Temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Temperatura u garaži može se razlikovati i 30°C od spoljne temperature. Ako je temperatura u garaži +20°C, a napolju -10°C pritisak u gumama mora biti 0,3 bara viši da biste imali propisan pritisak napolju. Temperatura utiče na pritisak u gumama tako da za svakih 10°C treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar.

Nepropisan pritisak u gumama umanjuje efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Ukoliko dodje do naglog pada pritiska odmah zaustavite vozilo, nije preporučljivo voziti sa izduvanim gumama jer može doci do trajnog oštecenja.

Dubina šare


Kada je guma nova dubina šare je 7-8 mm. Vec ispod 3 mm guma gubi prvobitna svojstva. Iako se gume po propisu menjaju kada je dubina šare manja od 1 mm savetujemo vas da gumu zamenite kada je dubina šare manja od 2 mm.

Indikator istrošenosti gume

Indikator istrošenosti gume je trougao koji se nalazi na bočnom zidu gume ukazuje na mali ispust u šari gume, koji pokazuje minimalnu dubinu šare. Slova "TWI" ili logo proizvodaca su alternativni indikatori istrošenosti na bočnom zidu gume. Indikator istrošenosti gume nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja.

Rezervna guma


Čak i da nikada do sada niste upotrebili rezervnu gumu obavezno proveravajte u kakvom je stanju. Kontrolišite redovno pritisak i dubinu šare.

Starost gume

Nemojte zaboraviti da gume ne smeju biti starije od 6 godina! Pogledajte povremeno oznaku DOT na vašoj gumi.

Ventili

Povremeno kontrolišite ventile jer ako oni ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Obavezno stavite nove ventile kada menjate gume.

Kako odabrati pravu gumu ?

Želite da kupite nove gume za Vaše vozilo, ali neznate koju da odaberete ?

Najosnovnija oznaka svake gume je njena dimenzija. Gume se prave u mnogo dimenzija i razlikuju se od vozila do vozila. Oznaka dimenzije daje se u obliku 205/55 R16 i nalazi se na svakoj gumi.

Prvi broj predstavlja širinu gume (širinu gazeće površine) u milimetrima. U našem primeru širina je 205 milimetara.

Drugi broj je profil gume, odnos izmedju visine bočnog zida i širine gazeće površine izražen u procentima. U ovom slučaju, visina je 55% širine gume.

R16 je broj koji označava da je guma radijalne konstrukcije prečnika 16 inča (cola)
Posted Image

Najsigurniji način da saznate odgovarajuću dimenziju gume za vaše vozilo je da pogledate na gumama koje su trenutno montirane. Odredjeni tipovi vozila imaju različite dimenzije guma na prednjoj i zadnjoj osovini !

Pojedini proizvodjači umesto oznake R za prečnik koriste oznaku ZR što je isto. Tako da ako imate gumu koja je ZR16 slobodno je možete smatrati kao R.

Zimske gume


Da biste zaštitili sebe, svoju porodicu, automobil i sve učesnike u saobraćaju morate imati zimske gume. Zimi je broj saobraćajnih nesreća 6 puta veći nego leti! Saznajte nešto o prednostima zimskih guma i verujemo da ove zime više necete koristiti letnje gume.

Imajte na umu: bilo da je na putu sneg, led, raskvašen sneg ili samo voda, zimi gume slabije prijanjaju i imaju znatno smanjene ukupne performanse.

Zimske gume su konstruisane tako da efikasno odvode vodu ispod gume i tako smanje rizik od akvaplaninga. Toplota koja nastaje usled trenja guma i podloge topi vrhove ledenih kristala i stvara tanak sloj vode izmedju guma i podloge koji je klizav. Sitne pore koje se nalaze u gazećoj površini zimskih guma konstruisane su tako da efikasno odvode vodu čime obezbeduju vecu stabilnost vozila na mokrom putu.

Zimske gume imaju znatno bolje prijanjaje i kraći zaustavni put prilikom kočenja zahvaljujući dubljoj šari. Prema testovima na ledu, sa letnjim gumama, pri brzini od 30km/h, zaustavni put kočenja iznosi 68m, a sa zimskim gumama 57m, sasvim dovoljno da se izbegne sudar!

Zimske gume su načinjene od specijalne smese sa dodatkom silike, koja se bolje ponaša na niskim temperaturama i pruža tihu i udobnu vožnju. Za razliku od letnjih, zimske gume se ne stvrdnjavaju na niskim temperaturama. Važno je pomenuti da se zimske gume ne koriste samo na snegu i ledu već i na suvoj podlozi, čim temperatura padne ispod +7°C.

U mnogim zemljama zakonom je propisano obavezno korišćenje zimskih guma, što i nas verovatno čeka u bliskoj buducnosti.

Koristite letnje gume leti, a zimske gume zimi i uštedecete!

4 letnje leti + 4 zimske zimi koštaju isto kao 4 letnje koje vozite preko cele godine!

Imati 4 zimske i 4 letnje gume montirane na felne je mnogo bolje nego koristiti samo letnje ili samo zimske gume tokom cele godine jer ih je jednostavnije zameniti, a gume se upola manje troše. Ono što platite za nove gume nadoknadićete kroz dvostruko veci broj predjenih kilometara. Ostvarićete i odredjenu uštedu u pogledu potrošnje goriva.

Vozićete se brže, udobnije i bezbednije, a nećete platiti ništa više. Sa druge strane ništa ne košta više od vaše sopstvene bezbednosti!

Kako odabrati odgovarajuce zimske gume

Zimske gume nisu predvidene samo za sneg vec za različite uslove koji vladaju na putu i to:

* Za vožnju po snegu
* Za poledicu i potpuno zaleden put
* Za lapavicu
* Za vlažan i mokar put
* Za hladan i potpuno suv put
* Za veoma niske temperature

U skladu sa uslovima koji vladaju na putevima kojima vozite odaberite zimsku gumu. Pitajte prodavca, pročitajte nešto o gumama, pogledajte testove...

Stavite zimske gume na sva cetiri tocka

Najbolje je staviti zimske gume na sva četiri tocka. Ako ste stavili zimske gume na prednju osovinu one moraju biti stavljene i na zadnju. U suprotnom može doci do zanošenja, proklizavanja pa čak i zakretanja vozila u krivinama. S druge strane, ako se zimske gume postave na zadnju osovinu, preporučljivo je da budu stavljene i na prednju osovinu. U suprotnom može vam se desiti da pri skretanju prednje gume izgube prijanjanje i vozilo nastavi pravo.

Tipovi guma

Gume ultra visokih performansi

Ove gume su namenjene vozačima koji vole brzu sportsku vožnju, kojima visoke performanse i najbolje moguće prijanjanje znače daleko više od dugotrajnosti guma. Načinjene su od mekše smeše koja omogućava bolje prijanjanje i sigurnu, brzu vožnju u krivinama. S druge strane, nedostatak im je brže trošenje i kraći vek trajanja. Šara gazeceg sloja je dizajnirana tako da se postigne vrhunsko prijanjanje na suvom zarad slabijeg odvodenje vode na mokrom putu.

Guma visokih performansi

Gume visokih performansi su namenjene za gradsku vožnju i vožnju na auto putevima. Šara je sa plićim kanalima, performanse na mokrom su lošije, a bolje na suvom putu. Karakteristike gume koje odreduju dobro ponašanje na suvom i mokrom putu, variraju od proizvodjača do proizvodjača i od modela do modela istog proizvodjača. Proizvodjači se takmiče ko će razviti gumu sa što bolje izbalansiranim svojstvima i za suv i za mokar put.

Guma standardnih preformansi

Gume standardnih performansi namenjene su pretežno za gradsku vožnju i često se zovu gume za tri sezone. Optimizovane su za toplo vreme bilo za suv ili vlažan put. Nemaju dobre karakteristike na snegu i ledu tako da zimi moraju biti zamenjene. Ova klasa guma je generalno jeftinija od guma visokih performansi.

Zimske gume

Kad temperatura vazduha padne ispod +7°C, letnje gume gube svojstva i potrebno ih je zameniti zimskim gumama. Pošto su uslovi na putu drugačiji (led, sneg, bljuzgavica, voda) potrebna je drugačija smeša i celokupan dizajn gume. Smeša je mekša, na bazi silike, a dezen gume drugačiji – sadrži veći broj lamela, paralelni kanali su dublji i bolje odvode vodu. Automobil je stabilniji, prijanjanje je znatno bolje, zaustavni put je kraći. S druge strane, na višim temperaturama, brže se troše i imaju znatno slabije karakteristike nego zimi i treba ih obavezno zameniti letnjim.

Gume za sve sezone

Gume za sve sezone predstavljaju pokušaj da se napravi guma koja bi bila kompromis izmedu dobrog ponašanja na suvom i vlažnom putu leti, i dobrog ponašanja u zimskim uslovima, kada su na putu sneg i led. Smeša koja je namenjena letnjim uslovima ne može biti jednako dobra i na snegu i ledu. Zato su ove gume najcešce loš izbor – nisu ni dobre letnje, ni dobre zimske gume. Vodeći svetski proizvodjači ih sve manje proizvode.

Balansiranje točkova


Balansiranje je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu. Na točak, kao i na svako drugo telo, prilikom obrtanja oko neke ose deluje centrifugalna sila. Ukoliko nije uravnoteženo (masa tela nije ista sa svake strane ose) javlja se debalans koji se manifestuje podrhtavanjem volana, vec pri brzinama vecim od 70 km/h, ili podrhtavanjem celog vozila.

Guma se pri balansiranju uravotežuje olovom, pločicama ili bušenjem. Najbolje je izvršiti balansiranje sva četiri točka zato što automobil može da trese i ako su prednji točkovi balansirani, a zadnji nisu. Debalans zadnjih točkova se može prenositi i osetiti čak i na volanu ili na celom vozilu.
Ako se balansiranje ne uradi na vreme gume se troše brže i neravnomernije, stradaju ležajevi, amortizeri i druge komponente sistema oslanjanja. Svaki put kada se gume montiraju na točak i kad se ponovo stavljaju nakon popravke moraju se balansirati.

Ako je guma ili felna kriva, javice se podrhtavanje na nekim brzinama, ali pre ili posle tih brzina nestaje. Na primer, izmedu 80-90, 100-110 ili 130-140km/h, ili na malim brzinama gde vozilo ne “trese”, ali se javlja takozvano ljuljanje volana. To se može izbeći samo stavljanjem jedne ili više novih guma, a ako je felna kriva—njenom zamenom ili ispravljanjem.

U balansiranju se koristi više vrsta olova zbog različitosti felni, tj. njihovih ivica. Olovo koje ne odgovara felni lako otpada sa nje, a onda predstavlja opasnost, pa se preporučuje pre svega onima koji balansiraju da o tome vode računa.

Balansiranje i reglaža (centriranje trapova) u osnovi su operacije koje nemaju nikakvih dodirnih tačaka osim u vrlo ekstremnim slučajevima (oštecenje poluosovine, homokinetickog zgloba, isl.).

Centriranje trapa

Centriranje trapa se sastoji od podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni na podlogu (horizontalu) i medjusobno paralelni. Svrha ovog podešavanja je povećanje trajnosti gume i bolje držanje pravca automobila na ravnom putu. Geometrija vozila medutim nekada može biti narušena, sto prouzrokuje i nepravilan rad koji se odražava na gume. Naime, neujednačeno trošenje prednjih i zadnjih guma, kao i zanošenje vozila u jednu stranu u toku vožnje, mogu ukazati na nepravilno centriranje trapa. Nekad je potrebno centriranje "prednjeg trapa" a nekada sva četiri točka. To zavisi od konkretne situacije i od tipa automobila. Važno je napomenuti da se reglaža trapa mora vršiti u skladu sa proizvodjačkom specifikacijom vozila.

Edited by Nesa, 13 April 2010 - 12:17 AM.


#2 Vlada

Vlada

    Moderator

  • Supermoderator
  • 2,269 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Niš
  • Alfa model:156 1.9 JTD

Posted 13 April 2010 - 01:17 AM

Bravo za tekst :)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub