Jump to content


Photo

Sve O Gumama, Zamena, Zimske. Letnje, Sara ...


  • Please log in to reply
235 replies to this topic

#81 Zverco

Zverco
  • Alfista
  • 1,435 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Leskovac
  • Alfa model:1.9 jtd Sportwagon

Posted 19 November 2012 - 04:14 PM

195-65, 195-60 ili 185-65 ?

#82 magic33

magic33
  • Alfista
  • 2,496 posts
  • Pol:Not Telling

Posted 19 November 2012 - 06:09 PM

195/60 ili 65. Njih staviš napred a ove šire pozadi.Ako bude sneg ni 185 nije loše da se stave.Uža guma bolje gazi

#83 Zverco

Zverco
  • Alfista
  • 1,435 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Leskovac
  • Alfa model:1.9 jtd Sportwagon

Posted 19 November 2012 - 11:16 PM

Hvala na savet! :ok:

#84 baksuz021

baksuz021
  • Alfista
  • 140 posts
  • Pol:Male
  • Alfa model:156 1.9 JTD 16v SW

Posted 29 November 2012 - 09:37 AM

sto uza guma to bolje.ja imam 15-ke Avon je marka ali za sneg i led su mama.po suvom se malo čuju ali sam barem siguran po snegu.A ovaj sto hoce na 17-ke da stavi zimske gume bolje da to ne radi jel sa tako sirokim gumama se jako lako izlece iz nasih cuvenih vagaša kad napada sneg,znam iz iskustva

#85 Nesko TS

Nesko TS
  • Administrator
  • 23,075 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Alfa model:Ex 145 1.4TS `98; Ex 147 1.6TS 105KS 2001, Now 156 1.9JTD

Posted 30 November 2012 - 05:08 PM

i malopre namontirane wintere... 2 nove napred i 2 stare pozadi... spreman sam za sneg sledece nedelje... :)

#86 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 11 December 2012 - 02:29 PM

Zimske gume obavezne samo po snegu i ledu

Upotreba sve četiri zimske ili univerzalne gume od 1. novembra do 1. aprila biće obavezna samo ukoliko na kolovozu ima snega, leda i poledice, predviđeno je pravilnikom koji na snagu stupa 1. novembra.Komplet zimskih guma košta od 15.000 do 40.000 dinara
Ako su kolovozi suvi, na automobilima će moći da budu letnje gume, ali u slučaju da padne i najmanji sneg, vozači sa taim gumama rizikuju kaznu od 3.000 dinara i da ih policija isključi iz saobraćaja.
Šara na zimskim gumama ne sme da bude plića od četiri milimetra.
U zavisnosti od dimenzija gume i proizvođača, nabavka sva četiri zimska pneumatika sa montiranjem može da košta od 15.000 do 40.000 dinara. Cene su od oko 3.500 dinara, koliko koštaju gume domaćeg proizvođača, pa do 9.000 za uvozne pneumatike.
Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, predviđeno je i da ubuduće ne morate imati lance u automobilu ako se vozite u naselju.
Ako krenete na put van naseljenog mesta, međutim, obavezno morate da imate lance u gepeku. Međutim, lanci ne smeju da budu montirani na letnje pneumatike.
Stupanje na snagu ovog pravilnika je tokom minule dve godine odlagano posle primedbi da bi to bio preveliki trošak za građane, ali nedavno je odlukom ministra saobraćaja Milutina Mrkonjića uneta pomenuta odredba koja pravilnik precizira u vezi sa meteorološkim uslovima kada je neophodna upotreba zimske opreme.
Saveti majstora: Guma glavu čuva
Bliži se „zimski režim“ za automobilske pneumatike. Neophodno pravilno skladištenje. I felne štede. Veliki neprijatelj aluminijumskih felni su so i rizla, pa su bolje čelične
Saveti majstora: Guma glavu čuva
PREMA važećim propisima, ukoliko ih nadležni opet iz nekog razloga ne izmene kao ranijih sezona, od 1. novembra ove pa sve do 1. aprila naredne godine vozači u Srbiji ne moraju da imaju sve četiri zimske gume na točkovima svog automobila, sem ukoliko na putu, kako stoji u Pravilniku, nema snega, leda i poledice. Ipak, to je teško sprovesti u delo u klimatskim uslovima kakvi su u našoj zemlja. Teško je i zamisliti situaciju da se vozilom krene iz Beograda za Niš, recimo po lepom vremenu, s letnjim pneumaticima, a da se (zimsko doba je) negde nasred puta vreme pogorša i počne da pada sneg.
Dakle, odredbe Zakona jesu povoljne po džep svih koji imaju letnje pneumatike i želeli bi da prištede na kupovini zimskih, ali su teško izvodljive a da se ne ugrozi bezbednost – i svoja i tuđa. Zato bi i trebalo krenuti od pretpostavke da se moraju nabaviti zimski pneumatici. Treba znati da letnje gume na niskim temperaturama gube propisana svojstva, pa takva guma slabije prianja za podlogu, a to svakako nije dobro po bezbednost.
PRAVILNIK OD 1. NOVEMBRA DIREKTOR Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović potvrđuje za „Novosti“ da će od 1. novembra da važi „zimski režim“. – Po pravilniku usvojenom u maju ove godine, ukoliko na kolovozu ima leda, snega ili poledice vozači su dužni da na vozilu imaju na svim točkovima namontirane zimske gume. Ukoliko nema snega, leda i poledice, nisu – kaže Okanović. Prvi čovek Srpskog komiteta za saobraćaj dodaje da se nada da „neko neće doneti drugačiju odluku“.
Montaža
OVOGA puta nismo istraživali gde je najpovoljnije kupiti zimske gume, već smo se pozabavili načinom na koji se letnji pneumatici čuvaju preko zime, da vozači ne bi proleće dočekali sa deformisanim i oštećenim gumama na svojim automobilima.
- Najisplativije je da imate dva kompleta točkova. Jedan sa zimskim, a drugi sa letnjim pneumaticima – kaže Marko Teić iz AK „Voždovac“. – Tada možete i sami da promenite točkove vrlo lako. Zamena guma kod vulkanizera košta, a i duže traje.
Ukoliko, a to je u većini slučajava i praksa, vozači ne poseduju dva kompleta točkova, i reše da montiraju zimske gume a letnje čuvaju do proleća, trebalo bi da se pridržavaju sledećih pravila:
- Pre nego što skinete gume, označite pozicije na kojima su se nalazile, kako biste sledeće sezone prednje gume stavili na zadnju, a zadnje na prednju osovinu – kaže majstor Teić. – Razlog je jednostavan – gume na pogonskoj osovini se više habaju.
Naš majstor kaže i da je neophodno da se vodom dobro operu točkovi i da se zatim što bolje obrišu, kako bi se zaštitili od korozije. Posebna pažnja treba da se obrati na sitne kamenčiće u šarama pneumatika.
Cene
PROBLEM je i pravilno skladištenje guma, pod uslovom da vozač poseduje garažu, podrum, šupu ili terasu. Doduše, postoje i servisi, vulkanizerske radnje, gde se čuvaju gume, ali ta usluga se skoro svuda plaća, i kada se sve sabere, na kraju zime čeka ceh koji za većinu srpskih vozača nipošto nije mali. Cene čuvanja guma kreću se od 120 do 180 dinara po komadu mesečno. Zato će velika većina vozača gume skladištiti u privatnoj režiji.
- Gume čuvajte na mračnom i hladnom mestu, gde nema vlage. Izbegavajte da ih čuvate u blizini hemikalija, ulja i goriva – kaže majstor Teić. – Potrebno je znati i na koji se način odlažu gume. Tako, ako su gume na felnama, možete da ih čuvate obešene ili položene, ali nikako uspravno, jer bi težina felne deformisala gumu. Ako su gume demontirane, možete da ih položite jednu na drugu i između postavite neki karton, ali ih onda bar jednom mesečno rotirajte da donja bude gore i slično, da bi sve trpele isti pritisak. Ukoliko ih odlažete uspravno, onda rotirajte svaku pojedinačno, da se ne bi deformisale.
Preporuka majstora iz AK „Voždovac“ Jovice Cvetkovića je da, ukoliko postoji mogućnost, gume budu napumpane azotom.
- Zahvaljujući svojim svojstvima, azot će obezbediti tokom cele zime ujednačen pritisak u pneumatiku. Čuvaće gumu, ali i felnu od korozije – kaže majstor Cvetković. – Punjenje pneumatika azotom nije preterano skupo, s obzirom na postojanost azota. Po jednom pneumatiku, u zavisnosti od veličine, cena se kreće od 100 dinara pa naviše.
Čelik
TREBA istaći i da je preporuka stručnjaka kojima smo se obratili za savet, i da zimi aluminijumske felne budu zamenjene čeličnim.
- Pedantni Austrijanci su izračunali da se kupovina čeličnih felni i montaža zimskih guma na njih isplati posle dve i po godine. Toliko bi vas koštalo i stalno skidanje i montiranje letnjih, odnosno zimskih guma na aluminijumske felne – kaže specijalista za aluminijumske točkove Miloš Ivanović iz firme „Auto-ekspert“, generalnog zastupnika austrijskog KFZ-a.
Naš sagovornik navodi i da, sem uštede na „rukama vulkanizera“, treba znati da se zimi aluminijumske felne veoma lako oštete.
- Veliki neprijatelj aluminijumskih točkova su so i rizla. Kod nas je u upotrebi oko 70 odsto aluminijumskih felni koje imaju lak preko srebrne farbe. Rizla i so oštete lak i skinu farbu i onda se pojavi belilo na felni. Jasno, korodira aluminijum – kaže Ivanović. – Preostalih 30 odsto su aluminijumske felne koje su samo uglančani aluminijum, prelakiran nekim specijalizovanim sredstvom. I tu dolazi vrlo lako do oštećenja laka, a zatim i aluminijum popušta u zimskim uslovima.
Savet je da se leti montiraju aluminijumske a zimi čelične felne. Pri tome, treba znati da je zimska guma mekša, pa se prilikom češćih montaža i demontaža vrlo lako ošteti i deformiše.
Terenci
MNOGI naši čitaoci su se interesovali da li je neophodno da na svojim terenskim vozilima, koja ionako imaju robusne gume i točkove, treba menjani gume.
- I na terenskim vozilima, naravno, postoje „letnje“ i „zimske“ gume. Postoje one namenjene za vožnju po gradu, takozvane of-roud, i medijum, koje ja lično ne preporučujem jer nisu pogodne za vožnju po asfaltu, bučne su, nestabilne, a nisu ni za vožnju van druma – kaže Stojan Sarkanjac iz servisa „Nisan-Gaga“. – U principu, zimi s terenskim vozilima ima manje problema nego sa klasičnim vozilima, baš zbog njihove namene. Jedino je potrebno, kod starijih modela, proveriti takozvane hubove i eventualno ih podmazati.
Sarkanjac navodi i da većina vlasnika terenaca redovno praktikuje da menja kompletne točkove, što je na duže staze znatno isplativije nego zamena samo pneumatika.
Savet majstora: Gume ukazuju na problem
Dragoslav Marković, AC „Balkan“ Zemun odgovara na vaša pitanja
NAŠ čitalac Veselin Janošević iz Bežanije nam se obratio sa sledećim pitanjem:
- Kupio sam pre mesec dana polovnog „ford fokusa“, u dobrom stanju, koji je imao i sve četiri skoro nove gume. Međutim, kada smo se vratili sa letovanja u Grčkoj, a na putu nismo imali nikakvih problema, primetio sam da su mi gume skoro pojedene sa unutrašnje strane. Da li sam bio pretovaren (nas petoro u kolima i prtljag) ili je nešto drugo u pitanju?
Naš „dežurni“ majstor Dragoslav Marković, iz AC „Balkan“, iz Zemuna, ne veruje da je težina uzrok problema.
- Nepravilno trošenje guma najčešće ukazuje ne nepravilan pritisak u gumama i nepodešenu geometriju vešanja. Međutim, moguće je da je u pitanju i zazor u zglobovima ili je problem sa amortizerom – kaže Marković.
On savetuje da se što pre naš čitalac pojavi u nekom ovlašćenom servisu.
- Loše stanje svog polovnjaka, mnogi prodavci prikrivaju i montiranjem sasvim novih pneumatika. Pri tome vam još traže i više para upravo zbog „novih guma“. Po pravilu guma mora da se troši ravnomerno, a to onda znači da je pravilno montirana i napumpana koliko treba. Ako se više troši sredina gume to je najčešće posledica suviše velikog pritiska. Ako se troši više unutrašnji ili spoljašnji rub gume, dakle neravnomerna potrošnja, onda to ukazuje da je problem najverovatnije u lošoj geometriji točkova.
Marković kaže i da je moguće da se jedna guma troši više sa jedne a druga sa druge strane, a to opet ukazuje na nepravilno podešen upravljački mehanizam.
- Moj vam je savet da što pre otklonite uzrok. Loša guma nikako ne čuva glavu. A to je priznaćete najvažnije. Naravno, nije zanemarljiva ni povećana potrošnja goriva, a o ceni pneumatika bolje i da ne govorim. Dakle, što pre kod majstora, a ukoliko su gume već previše oštećene nabavite nove – kaže Marković.
Koliko je pritisak važan?
Pritisak vazduha u gumama utiče na potrošnju goriva, životni vek same gume, ali u velikoj meri i na ponašanje automobila
Vozači uglavnom potcenjuju značaj ispravnog pritiska vazduha u gumama, iako se često naglašava koliko je on važan.
Savetuje se i da se pritisak proverava svake dve nedelje ili bar jednom mesečno, ali ni ova „operacija“ najčešće ne stigne na red dok se golim okom ne uoči da je pneumatik „legao“.
Krenimo redom – ukoliko je pritisak vazduha manji nego što bi trebalo, povećaće se potrošnja goriva. Kupujemo dizelaše i ugrađujemo plinske uređaje kako bismo uštedeli, a ne obraćamo pažnju na gume. Nelogično, zar ne?

Uticaj na potrošnju zavisi od mnogo faktora, tako da je teško generalizovati, ali zašto uopšte lupati glavu računicom – ovo treba prihvatiti kao činjenicu.
Takođe, vozači stalno kukaju kako su skupe, te često viđamo automobile sa ćelavim ili oštećenim gumama. Istovremeno vidimo da jedna ili dve nisu dovoljno naduvane, što dovodi do njihovog bržeg habanja. Ponovo nelogično, zar ne?
Tada se prilikom vožnje zbog deformacije gazećeg sloja više troše spoljne ivice, a stvara se i više toplote, što utiče i na samu strukturu gume.
Stižemo i do ponašanja samog automobila u vožnji. Kada je pritisak manji od propisanog, guma se deformiše i gazeći sloje ne naleže na asfalt kao što bi trebalo. Tako dobijamo težu kontrolu vozila, naročito u kritičnim situacijama, kada njegove reakcije mogu postati neočekivane.
Možemo da kupimo automobil sa fantastičnim oslanjanjem, najkvalitetnijim gumama i pravom vojskom elektronskih sistema za kontrolu ponašanja, ali ako je pritisak vazduha manji nego što treba, nećemo dobiti očekivane vozne osobine.
Sa druge strane, previsok pritisak dovodi do većeg trošenja sredine gazećeg sloja i lošije udobnosti. Istina, blago povećanje pritiska od 0.2 do 0.3 bara gotovo da neće imati negativnog uticaja, osim na udobnost.
Istraživanja u brojnim zemljama su, inače, pokazala da vozači ne mare mnogo za ovu problematiku, a pokazalo se da je i kod nas situacija veoma loša.
Stoga, neka vam ne bude teško da prilikom svakog točenja goriva bacite pogled i na pritisak, mada aparati na pumpama uglavnom nisu naročito tačni. Bolje da to obavite kod vulkanizera.

#87 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 11 December 2012 - 06:50 PM

Znate li da zamenite gumu na automobilu: Uštedećete priličan novac, a tako je jednostavno!
Iako se gume buše svakodnevno, veliki broj vozača ne zna kako da postavi rezervnu. Upravo zato je probušena guma među pet glavnih uzroka skupih intervencija autoslužbi.
Znate-li-da-zamenite-gumu-na-automobilu-Ustedecete-prilican-novac-a-tako-je-jednostavno
Razna istraživanja pokazuju da velik broj vozača ne zna kako da promeni gumu na automobilu, pa se upuštaju u dodatni trošak pozivajući autoslužbu.
Postupak nije nimalo komplikovan, a potrebno je slediti samo nekoliko pravila.
Pobrinite se da se auto nalazi na što ravnijoj površini i povucite ručnu kočnicu. Pre podizanja automobila dizalicom potrebno je ključem odvrnuti šrafove na gumi, pri čemu je poželjno pripaziti na redosled. To znači da ne odvrćete 'u krug', nego kad ste odvrnuli jedan šraf, krenite otpuštati onaj koji se nalazi nasuprot njemu. Da biste odvrnuli šrafove, okrećite ih u smeru suprotnom od kazaljke na satu.
Nakon toga namestite dizalicu na određeno mesto ispod automobila kako biste podigli kraj na kojem je guma koju trebate zameniti. Na predviđenom mestu za dizalicu obično se nalazi udubljenje ili rupice – ili oboje. Podignite automobil da se guma odvoji od tla i zamenite je rezervnom.
Lagano pritegnite rezervnu gumu i spustite auto s dizalice i do kraja pritegnite šrafove. I to je to!

#88 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,099 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 11 December 2012 - 11:47 PM

Ja svoje gume menjam sam pred zimu i u prolece, skoro onako kako zakon nalaze. Ovo je vec 3-ca sezona. A kada se saberu sve ukupne zamene nisam ustedeo ni za jednu gumu. Jedino mi to predstavlja pravo jedno malo zadovoljstvo. Ipak, moram da priznam da sam svaki put sve brzi ;).

#89 Zverco

Zverco
  • Alfista
  • 1,435 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Leskovac
  • Alfa model:1.9 jtd Sportwagon

Posted 12 December 2012 - 10:42 AM

Cekajte, jel se ovde misli na zamenu tocka ili gume? Mislim da se uopste ne isplati da se u kucnoj radinosti menja guma pajserima ili cime vec, ako je to uopste moguce? :lol:

#90 korun

korun
  • Alfista
  • 178 posts
  • Alfa model:147 1.9jtd 140ks

Posted 12 December 2012 - 12:23 PM

moguce je i naravno da se ne isplati, ali mislim da se ovde prica o zameni tocka :-).

#91 elas

elas
  • Alfista
  • 238 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd
  • Alfa model:156 sw 1.9 jtd

Posted 12 December 2012 - 08:12 PM

Nisi napomenuo posto se odnosi na mali broj ljudi koji ne znaju da zamene tocak,otpustati srafove u spustenom stanju automobila NOGOM jer rukom nece moci,tako i zatezanje se vrsi NOGOM je rukom je slabo zategnuto pa moze da se desi da popuste i pocne da lupa i trese,i tako ce nestrucni oterati vozilo u servis i kad majsori vide da je duduk(BEZ UVREDE)odrace ga za trap kao menjali su to i to itd.
Steta sto u novom zakonu o saobracaju opet nema u skolama bar osnovno oko vozila i popravki,sijalice,tockovi,metlice brisaca i slicno,verujem da postoje ljudi koji ne znaju ni trougao da namontiraju.

#92 Свитац

Свитац
  • Alfista
  • 912 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Иногоште

Posted 12 December 2012 - 08:15 PM

Точак, точак. И чисто да се зна- ако точак није скидан дуго, може се десити да се не ''свуче'' после скидања шрафова. У том случају, ударцима ногом у точак пробајте да га ''одлепите''. Дакле, жене возачи које носе штикле, могу да плачу... или да ''избаце'' палац!

#93 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,574 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 12 December 2012 - 08:21 PM

Zene vozaci mogu samo da placu oko kola. Ako su slucajno u blizini Nisa slobodno nek okrenu CALL CENTAR 069/606939
Oni menjaju gumu bez novcane nadoknade.

#94 trkac

trkac
  • Alfista
  • 770 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Bor-Žagubica
  • Alfa model:156 1.6 ts

Posted 13 December 2012 - 09:27 PM

Srafove ne treba pretezati i ne treba ih podmazivati. Sasvim je dovoljno zategnuti ih rukom, okoliko je vlasnik prosecne snage.

#95 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,099 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 13 December 2012 - 09:37 PM

Ja sam bio kod majstora koji su mi na 33 stavili kucinu i umalo mi nije otpao prednji desni tocak. Bili su osteceni navoji na glavcini pa je svaki sraf imao svoje mesto. A majstorima proklizali pa su nasli spasonosno resenje!!! Sasvim slucajno sam provalio da je rec o srafovima mislio sam da je trap u pitanju a sto je najsmesnije iz "trapa" se culo samo prilikom kocenja. Sreca pa sam video na vreme!!!

Slazem se i ja za zatezanje rukom, ne mora skakanje niti noga, ali u pitanju je i kljuc koji se koristi. Ja recimo koristim onaj krst a ovi noviji su samo za jednu ruku.

#96 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 14 December 2012 - 11:13 PM

Pumpanje guma azotom


Posted Image
Azot je inertan, suv i nezapaljiv gas. Ima ga svuda oko nas, udišemo ga sa svakim udahom, jer se vazduh se sastoji od:
  • 78% azota
  • 21% kiseonika
  • 1% vodene pare i ostalih gasova
Auto gume su porozne i vremenom gube pritisak. Gume napumpane komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mesec dana. Molekuli azota su veći od molekula kiseonika pa zato sporije ističu iz gume. Zato gume napumpane azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine, zbog čega se propisani pritisak u gumama održava znatno duže.
Prednosti pumpanja guma azotom

Propisan pritisak u gumama i njegovo održavanje azotom

Nedovoljno napumpane gume su uzrok 90% oštećenja guma u vožnji što ponekad može biti vrlo opasno. Koristi koje se postižu održavanjem propisnog pritiska u gumama su sledeće:
  • Optimalna kontaktna površina gume s putem
  • Manji otpor kotrljanja
  • Manje i ravnomernije trošenje gazećeg sloja. Loše napumpane gume se brže troše po obodu, a prepumpane po centralnom delu gazećeg sloja.
  • Bolja upravljivost, posebno pri skretanju na mokrim i zaleđenim putevima
  • Ekonomičnija potrošnja goriva
Smanjeno zagrevanje gume u vožnji

Gume punjene azotom manje se zagrevaju nego gume napumpane komprimovanim vazduhom. Prednosti koje potiču od ove osobine azota su:
  • Produžen vek trajanja gazećeg sloja. Koliko će gume trajati zavisi i od temperature koja se postiže u vožnji.
  • Smanjen rizik od pucanja gume pri velikim brzinama
Smanjen rizik od porasta pritiska

Pritisak u gumama raste kada poraste temperatura. Koliko će pritisak porasti zavisi od brzine i opterećenja vozila. Kod trkačkih guma pritisak može porasti za 50% u odnosu na gume kada su hladne. Gume napumpane azotom imaju znatno manji porast pritiska sa temperaturom što im obezbeđuje i duži vek trajanja.
Azot sprečava koroziju

Do korozije čeličnih felni, ventila i unutrašnje žičane strukture gume dolazi zbog prisustva vode i kiseonika u vazduhu. Korišćenjem azota sprečava se korozija zato što azot slabije oksidira.
Da zaključimo, pumpanje guma azotom ima čitav niz prednosti: propisan pritisak u gumama se održava duže vreme, vek trajanja gume je 25% duži, potrošnja goriva manja, upravljivost bolja, vožnja udobnija i bezbednija. Gume punjene azotom se manje zagrevaju i manji je rizik od eksplozije pri velikim brzinama. Prednosti su mnogobrojne, vredi probati.

#97 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 14 December 2012 - 11:16 PM

Produžite vek trajanja guma

Cene guma su veće iz godine u godinu, a i cene goriva neprestano rastu. Ako se budete pridržavali ovih uputstava, produžićete vek trajanja vaših guma, smanjićete potrošnju goriva i na taj način ćete uštedeti.
Redovno proveravajte pritisak u gumama

Posted Image
Nepravilan pritisak u gumama čini da se gume troše neravnomerno, a povećava i potrošnju goriva, jer je kod nepravilno napumpanih guma veći otpor kotrljanju. Prema istraživanjima, pritisak ispod propisanog smanjuje trajnost gume i do 60%, gume se troše neravnomerno, a više se troši spoljni deo gazeće površine. Sa druge strane, ako je pritisak viši od propisanog, trajnost guma se smanjuje do 20%, a više se troši srednji deo gazeće površine.
Redovna kontrola gumaje od izuzetne važnosti i treba je obavljati bar jednom mesečno. Pogledajte u uputstvu proizvođača vašeg automobila koji je propisan pritisak u gumama. Prema uputstvima proizvođača pravilan pritisak u gumama zavisi i od opterećenja vozila i uslova u kojima se vozi: na primer, za autoput i pun automobil gume treba naduvati na nešto viši pritisak.
Rotirajte gume

Izvršite rotaciju guma (promenite pozicije guma) s jedne na drugu osovinu na svakih 5-10.000 kilometara jer se gume različito troše na različitim osovinama. Ne zaboravite da proverite pritisak u gumama posle promene pozicije guma. Proverite da li su gume montirane tako da se okreću u pravcu označenom strelicom na spoljnom zidu gume.
Vozite mirno

Stil vožnje veoma utiče na trošenje guma i potrošnju goriva. Ako vozite mirno bez naglih kočenja, agresivnog kretanja i oštrog skretanja, produžićete vek trajanja guma, a manje ćete trošiti i gorivo.
Održavajte opterećenje na dozvoljenom nivou

Svaka guma ima određenu nosivost za koju je projektovana. Ukoliko stalno imate više tereta od nosivosti vaših guma, one će se brže trošiti. Veličina koja određuje nosivost naziva se indeks brzine, a njena vrednost data je u tablicama nosivosti.
Pumpajte gume azotom

Pumpanje guma azotom ima niz prednosti od kojih je najvažnije 3-4 puta manje ispuštanje u odnosu na gume punjene vazduhom, što rezultira u uvek propisnom pritisku vazduha u gumama, a samim tim dužim životnim vekom guma.
Obratite se vulkanizeru...

Ako se gume neravnomerno troše obratite se vulkanizeru koji će proveriti da li su gume propisno montirane, da li je potrebno balansiranje ili centriranje trapa, i da li je ispravan pritisak u gumama. Neravnomerno trošenje guma će im znatno umanjiti vek, tako da je najbolje obratiti se vulkanizeru čim to primetite.

#98 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 14 December 2012 - 11:27 PM

Kontrola guma


Gume su jedini deo vozila koji je u stalnom kontaktu sa putem. Stanje u kome se nalaze gume značajno utiče na vašu bezbenost. Neispravne gume umanjuju performanse vašeg vozila, smanjuju efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje. Zato je neophodno da se brinete o vašim gumama i povremeno kontrolišete njihovu ispravnost.
Šta treba kontrolisati?

Opšte stanje guma-vizuelna kontrola

Posted Image
Bar jednom mesečno, kada prilazite vašem vozilu proverite sledeće:
  • Da li su gume izduvane?
  • Da li na bočnom zidu ima fizičkih oštećenja, posekotina ili deformacija?
  • Da li na gazećoj površini ima oštećenja od šljunka, eksera ili drugih stranih tela?
  • Da li ima stranih tela u gazećoj površini (npr. ekser)?
  • Da li ventili imaju kapice?
Pritisak u gumama
  • Proveravajte pritisak u gumama najmanje jedanput u dve nedelje.
  • Merite pritisak u gumama samo kada su hladne.
  • Napumapajte gume do vrednosti koju je propisao proizvođač i koja se nalazi u priručniku koji ste dobili uz automobil
  • Kada polazite na duži put napumpajte gume za 0,2 bara iznad propisanog.
U toku vožnje gume se zagrevaju što dovodi do povećanja pritiska u gumama. Zato se pritisak meri samo onda kada su gume hladne, pre vožnje ili najmanje sat vremena posle završetka vožnje. Najbolje je to učiniti na samom početku vožnje. Temperatura značajno utiče na pritisak u gumama. Na primer, temperatura u garaži može se razlikovati i 30°C od spoljne temperature: ako je temperatura u garaži +20°C, a napolju -10°C pritisak u gumama (mereno u garaži) mora biti 0,3 bara viši da biste imali propisan pritisak napolju. Nepisano je pravilo da za svakih 10°C treba povećati ili sniziti pritisak za 0,1 bar.
Azot ima drugačija svojstva od vazduha i nije toliko osteljiv na promene temperature. Zbog toga i drugih prednosti, preporučujemo pumpanje guma azotom.
Nepropisan pritisak u gumama umanjuje efikasnost kočenja, upravljanja, ubrzanja i udobnost vožnje.
Dubina šare

Kada je guma nova dubina šare je 7-8 mm. Već ispod 3 mm guma gubi prvobitna svojstva. Iako se gume po našem zakonu menjaju kada je dubina šare manja od 1,6 mm (ukoliko nema TWI indikatora), savetujemo vas da gumu zamenite kada je dubina šare manja od 3 mm. U slučaju da imate TWI indikator na gumi, utvrdite na osnovu njega kada gumu treba zameniti.
Indikator istrošenosti gume (TWI indikator)

Posted Image
Indikator istrošenosti gume je trougao koji se nalazi na bočnom zidu gume i ukazuje na mali ispust u šari gume, koji pokazuje minimalnu dubinu šare. Slova "TWI" ili logo proizvođača su alternativni indikatori istrošenosti na bočnom zidu gume. Indikator istrošenosti gume nikada ne sme da dostigne nivo gazećeg sloja.
Rezervna guma

Čak i da nikada do sada nise upotrebili rezervnu gumu obavezno proveravajte u kakvom je stanju. Kontrolišite redovno pritisak i dubinu šare.
Starost gume

Nemojte zaboraviti da gume ne smeju biti starije od 6 godina! Pogledajte povremeno oznaku DOT na vašoj gumi. Pročitajte detaljnije o starosti gume.
Ventili

Povremeno kontrolišite ventile jer ako oni ispuštaju vazduh, pritisak u gumama neće biti propisan. Obavezno stavite nove ventile kada menjate gume.
Ako budete redovno izvršavali navedenu kontrolu vozićete se udobnije i bezbednije, a gume će vam duže trajati.

#99 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 14 December 2012 - 11:40 PM

Pritisak u gumama i dubina šare zimi

Polovina vozača ne meri redovno pritisak u gumama, a trećina dubinu šare prema pisanju britanske neprofitne organizacije TyreSafe.
Vodeći britanski auto supermarket Motorprint nedavno je sproveo istraživanja o važnosti propisnog pritiska u gumama, i utvrdio da više od polovine vozača ne proverava redovno pritisak u gumama, izlažući opasnosti sebe i ostale učesnike u saobraćaju. Studija korejskog proizvođača automobila Kia, došla je do zabrinjavajućih rezultata da jedna trećina vozača nije redovno proveravala dubinu šare svakog meseca u toku zimske sezone u 2011. godine. Prema pisanju Tyre Safe izduvane gume nose ozbiljan rizik jer utiču na ponašanje i upravljanje vozilom.
Zaustavni put je značajno produžen, čak i do deset puta u odnosu na normalne uslove (!), što povećava mogućnost saobraćajnih nezgoda. Jednako je važno da dubina šare bude najmanje 1.6 mm kako je zakonom propisano u zemljama Evropske Unije.
Ova istraživanja su pokazala da vozači nisu spremni za vožnju u zimskim uslovima. Razlog zbog koga se to dešava su nemarnost i neodgovornost prema sebi i svojoj porodici.
Još jednom, po ko zna koji put, podsećamo vas: proveravajte redovno pritisak u gumama i dubinu šare pre polaska na put. U zimskim uslovima to je još važnije.

#100 sotir

sotir
  • Alfista
  • 86 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:pirot
  • Alfa model:Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark

Posted 14 December 2012 - 11:42 PM

Vidljiva oštećenja gume

Bubrezi i ispupčenja

Ispupčenja i bubrezi obično ukazuju na unutrašnje oštećenje strukture i gumu treba odmah zameniti.
Posekotine

Posekotine koje su toliko duboke da oštećuju unutrašnju strukturu gume čine gumu nesigurnom. Trebalo bi ih zameniti, a ako je moguće, popraviti.
Starenje guma

Vremenom gume propadaju, i ako se desi da ispucaju, to ukazuje da je njena struktura narušena. Gume bi trebalo zameniti.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub