Jump to content


Photo

Sve O Gumama, Zamena, Zimske. Letnje, Sara ...


  • Please log in to reply
237 replies to this topic

#221 Nicola Romeo

Nicola Romeo
  • Alfista
  • 1,151 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Zvezdara
  • Alfa model:156 SW 2.0 TS 155ks 2000., 156 SW 1.9 JTD 115ks 2002.

Posted 09 February 2018 - 11:56 AM

Vule, onda 50 nece da moze



#222 Vule

Vule
  • Alfista
  • 640 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd, Zemun
  • Alfa model:156 1.9jtd 16v 02'

Posted 09 February 2018 - 12:09 PM

zato i nisam uzeo letnje gume jos :D cekam kad spustim da vidim sta cu sa zimskim 50 (na dobos vrv)  :D


Edited by Vule, 09 February 2018 - 12:10 PM.


#223 west_ham_utd

west_ham_utd
  • Alfista
  • 34 posts
  • Lokacija:Podgorica / Crna Gora
  • Alfa model:147 1.9 jtd

Posted 03 May 2018 - 06:39 PM

Pozdrav ljudi,

Vozim 147 1.9 jtd 2002.

Posto cu da stavim ljetnje gume, nabavio sam Imperium 185 60 15 a prednje su mi vec ljetnje Kleber 185 65 15. Pa samo da provjerim da li ova dimenzija Imperiuma odgovara?

Hvala unaprijed

#224 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 03 May 2018 - 10:38 PM

Druga "brojka" na oznaci guma znaci visinu balona u procentima sirine (prvi broj u ispisu dimenzije). To znaci da ti neces imati istu visinu balona na gumama napred i nazad. Zadnji tockovi ce biti vislji za 8 mm. Ne znam sta da ti kazem. Sa ovakvom problematikom nemam iskustvo. Obicno svi stavljaju iste dimenzije svih guma a ti zelis 2 + 2. Ovde nije u pitanju zamena precnika tocka, niti to da li ce biti problema prilikom skretanja ako je tocak presirok ili zakacinjati rubove vec razlicita dimenzija guma napred i nazad. Zaista ne znam ...



#225 west_ham_utd

west_ham_utd
  • Alfista
  • 34 posts
  • Lokacija:Podgorica / Crna Gora
  • Alfa model:147 1.9 jtd

Posted 03 May 2018 - 10:53 PM

Ma ove sam dzabe dobio pa samo da provjerim je li to u redu. Ali necu se onda zezat pa cu uzet 2 nove sa istim dimenzijama a ove poklonit nekome.

Hvala na odgovoru svakako

#226 Vule

Vule
  • Alfista
  • 640 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd, Zemun
  • Alfa model:156 1.9jtd 16v 02'

Posted 04 May 2018 - 08:25 AM

Ma samo ih rotiraj,stavi vislje pozadi a ove nize napred.
Meni su zimske 215 50 17 pozadi a napred 215 45 17.sve normalno nikakvih problema nema.
Tako da slobodno vozi.


Edited by Vule, 04 May 2018 - 08:26 AM.


#227 ff96

ff96
  • Alfista
  • 57 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Lazarevac
  • Alfa model:147 1.9JTD 2003

Posted 05 May 2018 - 07:57 AM

Мени су напред 205/55/Р16 а позади 225/50/р16 и понаша се океј , с тим што кад се баш баш баш напуне кола чује се да качи позади преко превоја.

#228 Easy Rider

Easy Rider

    OG

  • Alfista
  • 1,193 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:South
  • Interesovanja:Alfa Zenke
  • Alfa model:156 1.9 mjet 16v

Posted 13 May 2018 - 01:02 PM

Hoce mi objasni neko zasto se stavljaju gume u Formula1 fazonu?

#229 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 13 May 2018 - 02:47 PM

Jedna rupa, jedan sraf.



#230 Easy Rider

Easy Rider

    OG

  • Alfista
  • 1,193 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:South
  • Interesovanja:Alfa Zenke
  • Alfa model:156 1.9 mjet 16v

Posted 14 May 2018 - 02:02 PM

Ne razumem

#231 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 14 May 2018 - 10:19 PM

Cekaj, nismo se razumeli. Mislis na slik pneumatik ili na felne sa jednom rupom?



#232 Easy Rider

Easy Rider

    OG

  • Alfista
  • 1,193 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:South
  • Interesovanja:Alfa Zenke
  • Alfa model:156 1.9 mjet 16v

Posted 15 May 2018 - 11:37 AM

:D mislim na (na primer) : 205/x/y napred a pozadi 215(225)/x/y ..... Izgleda ko formula

#233 Vule

Vule
  • Alfista
  • 640 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Beograd, Zemun
  • Alfa model:156 1.9jtd 16v 02'

Posted 15 May 2018 - 01:08 PM

Easy to je toliko mala razlika da se jedva i primeti..bitnije je  da je  visina ista  x/45/y 



#234 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 15 May 2018 - 10:40 PM

Hoce mi objasni neko zasto se stavljaju gume u Formula1 fazonu?

 

Jedna rupa, jedan sraf.

 

Ne razumem

 

Cekaj, nismo se razumeli. Mislis na slik pneumatik ili na felne sa jednom rupom?

 

:D mislim na (na primer) : 205/x/y napred a pozadi 215(225)/x/y ..... Izgleda ko formula

Cuti kada smo mislili na istu stvar ;)



#235 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 01 November 2018 - 10:36 PM

Da li je neko vec zamenio gume? Ja jos uvek prolongiram ,,,



#236 Reba

Reba
  • Alfista
  • 39 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Novi Sad
  • Alfa model:147 1.9 mjet 16v 150hp Q2

Posted 02 November 2018 - 09:11 AM

Ne jos, no sledece nedelje cu ih montirati. Padace temperatura od sredine novembra, pa se ne treba zezati.

 

Prosli vikend je palo sredjivanje celicane: skidanje rdje, smirglanje i farbanje :) Samo jos ne znam da li da nabacim neke ratkapne...prethodnih godina nisam stavljao tu sminku.


Edited by Reba, 02 November 2018 - 09:12 AM.


#237 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 11 November 2018 - 11:31 PM

Šta znače simboli i oznake na automobilskim gumama?

Pneumatici za automobile jedna su od najvažnijih komponenti vozila, zato pri izboru adekvatnih pneumatika za svoje vozilo treba da znate šta znače oznake kojima su opremljeni.

subota, 10.11.2018. | 09:00
 
8279874265be68e50291a7916027463_v4_big.j
Foto: B92/NĆ

Slova i brojevi na auto-gumama veoma su važni za izbor odgovarajućih pneumatika za vaše vozilo.

U svrhu informisanja i pravilnog izbora, proizvođač pneumatika Goodyear pripremio je pregled glavnih oznaka, njihov opis i na šta sve vozači treba da obrate pažnju.

 

1. Dimenzije: Jedan od najvažnijih podataka na pneumaticima je njihova veličina. Ona se sastoji od širine pneumatika u milimetrima, njegove visine (izražene u procentima visine pneumatika u odnosu na njegovu širinu, što se naziva još i presekom gume) i prečnika unutrašnjeg ruba izraženog u inčima.

To su takođe mere koje proizvođač automobila određuje pri izradi vozila i koje treba poštovati.

2. Nalepnica EU: Svaki pneumatik opremljen je takozvanom nalepnicom EU koja obuhvata oznake sa slovima od A (najbolji pneumatik) do G. Nalepnica otkriva kvalitet pneumatika za:

- prijanjanje na mokroj podlozi (između oznake A i G je, pri brzini od 80 km/h, čak 18 metara razlike u dužini zaustavnog puta pri kočenju),

- stepen iskorišćenja goriva koji neposredno utiče na potrošnju goriva (razlika između klase A i G je oko 7,5%, što, recimo, za 15.000 pređenih kilometara godišnje znači oko 100 evra uštede)

- spoljašnju buku odnosno emisiju buke (ona se izražava u decibelima i sa crnim talasima na simbolu zvučnika, pri čemu su pneumatici sa jednim talasom tihi, a oni sa tri talasa najglasniji).

Pri čitanju nalepnice EU treba napomenuti da je ona kod zimskih pneumatika donekle manjkava jer ne daje podatak o tome koliko su pneumatici efikasni u snegu.

3. Nosivost i brzina: Oznake sastavljene od dvocifrenog ili trocifrenog broja i slova (na primer 91H) pokazuju nam nosivost i klasu brzine pneumatika.

Nosivost se odnosi na nosivost pojedinog pneumatika (broj 91 tako, na primer, znači da pojedini pneumatik može da nosi 615 kilograma težine, pa je nosivost sva četiri pneumatika 2.460 kilograma).

Nosivost svih pneumatika inače ne sme biti manja od najveće nosivosti automobila.

Klase brzina za putnička vozila označene su slovima Q, T, H, V, W i Y koja dozvoljavaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji takođe kategorija brzine ZR koja dozvoljava brzinu veću od 240 km/h.

8997416985be68e504859b471538669_v4_big.j
Infografika: Goodyear

4. Oznaka DOT: Predstavlja informacije o datumu proizvodnje pneumatika. Ova oznaka od 12 mesta sastoji se od tri šifre sa po četiri mesta. Za kupce pneumatika je najvažnija treća četvorocifrena šifra.

Ona zapravo pokazuje nedelju (prve dve cifre) i godinu (druge dve cifre) izrade pneumatika.

Naravno, zbog logistike proizvodnje pneumatika i transporta ne možemo očekivati da ćemo uvek dobijati samo najnovije pneumatike. Ali to ne predstavlja problem jer je starenje pneumatika u skladištu, zahvaljujući novim materijalima i aditivima, znatno usporeno.

Pneumatici mnogo brže ostare ako su montirani na vozilo jer na njih utiče više faktora – sunce, temperatura i mehanički uticaji sa puta itd.

5. "M + S" i "3PMSF": Pravi zimski pneumatici, pored oznake M+S, imaju na bočnom zidu i oznaku snežne pahuljice na alpskom vrhu (engleska skraćenica 3PMSF), a podvrgnuti su i strogim testovima na snegu i ledu. Ne bismo smeli da ih menjamo sa pneumaticima koji imaju samo oznaku M+S.

Po našoj zakonskoj regulativi se, inače, pneumatici sa tom oznakom svrstavaju među zimske pneumatike, ali se za vožnju u pravim zimskim uslovima preporučuju pneumatici sa oznakom snežne pahuljice na alpskom vrhu (3PMSF).

6/7. "XL" i "SUV": Oznaka XL ili Extra Load je po navici napisana uz oznaku za nosivost pneumatika. Označava model koji ima ojačanu konstrukciju (pre svega bočne zidove pneumatika) i veću nosivost.

Ovi pneumatici su namenjeni za korišćenje na težim vozilima.

Oznaku XL ne treba mešati sa specijalnim modelima pneumatika za sportska terenska vozila (SUV) koji se od prvih bitno razlikuju.

8. Indikator habanja pneumatika: U profilu svih novijih automobilskih pneumatika mogu da se opaze manje izbočine. One označavaju minimalno dozvoljenu dubinu profila.

Na primer, zimski pneumatici Goodyear, umesto obične izbočine, u profilu imaju snežnu pahuljicu – i kad se ona zbog habanja više ne vidi, pneumatik nije više za upotrebu.

Svaki novi pneumatik ima približno od 8 do 10 milimetara profila.

 

Izvor: b92

 

Nije lose obnoviti znanje ;)



#238 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 16 May 2019 - 07:53 PM

Polovne gume – da ili ne?

Gume su jedini kontakt vašeg automobila i asfalta. Zato mnogi kažu da je suludo kupovati polovne gume, za koje ne znate u kakvom su stanju i koliko su kilometara prešle. Drugi tvrde da su potpuno bezbedne i da s obzirom na naš standard i kvalitet puteva predstavljaju logičan izbor. Sajt Polovni automobili iznosi je argumente i jedne i druge strane, a zaključak donesite sami.

sreda, 15.05.2019. | 08:01 -> 08:30
 
5035999575cdbafa9a5879735823892_v4_big.j
Foto: B92 (ilustracija)
 

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

 

Moramo prvo da ukažemo na bezbednosni aspekt čitave priče, bez namere da vas ubeđujemo da ne kupujete polovne gume. Osnovni problem je u tome što polovne gume mogu da imaju skrivene mane, koje ne mogu da se uoče golim okom, pa čak ni prilikom montaže i balansiranja. Postoji mogućnost da im je oštećena unutrašnja noseća struktura, odnosno karkasa (više slojeva „platna“ od vlakana od metala i drugih materijala). Na primer, do oštećenja može da dođe zbog udarca ili prebrzog penjanja na ivičnjak. Ne možemo da vidimo mikropukotine i druga veoma sitna oštećenja.

Takođe, vremenom se i samom materijalu od kojeg je pneumatik izrađen menjaju karakteristike usled raznih uticaja, pa lošije „drži“ asfalt prilikom kočenja ili skretanja. Savremene gume, bar one kvalitetnijih marki, izrađene su od smeše koja je prilično otporna na „starenje“, ali ono je ipak prisutno. Pritom, simptomi starenja gume obično nisu uočljivi.

Koliko su kilometara prešle? Dubina šare nije pokazatelj pređene kilometraže. Gazeći sloj gume troši se različitom brzinom u zavisnosti od stila i uslova vožnje, težine vozila, snage motora, vremenskih uslova, kvaliteta asfalta...

Nije preporučljivo procenjivati kilometražu ni na osnovu starosti gume. Znamo da se na Zapadu vozi malo više nego kod nas...

Dakle, kod kupovine polovne gume možete da prođete dobro, a možete i opasno da se prevarite. Isto kao kod kupovine drugih polovnih stvari, jedino što u ovom slučaju reč opasno treba bukvalno shvatiti.

 

Garancija?

Na nove gume imate garanciju od dve ili tri godine, ali u praksi prihvatanje reklamacije može da bude vrlo problematično. Postoje razni uslovi i ograničenja, pa se dobro informišite prilikom kupovine kako ne biste uzalud trošili vreme i novac ako se npr. posle godinu dana pojavi klobuk („jaje“) na boku gume.

I prodavci polovnih guma daju nezvaničnu garanciju. Na primer, ukoliko u roku od 10 dana primetite da postoji neki problem, možete da dobijete druge gume ili da uzmete novac nazad. Naravno da ne funkcioniše sve isto kod svakog prodavca, ali princip je sličan.

Međutim, ne smemo zaboraviti da imamo troškove montaže i balansiranja, kao i to da neki problem može da se iskaže tek na višim brzinama, npr. na autoputu.

Kod nekih prodavaca uz kupovinu polovne gume dobijete i besplatnu montažu i balansiranje, tako da ste oslobođeni tog troška. Negativna strana je to što ste istovremeno uskraćeni za mogućnost provere gume od strane vulkanizera koji nije povezan sa prodavcem.

Sa „treće“ strane, ako bude bilo kakvih problema, prodavac neće moći da svaljuje krivicu na vulkanizera, odnosno lošu montažu ili balansiranje.

Kod kupovine od fizičkih lica opet sve zavisi od slučaja do slučaja – možda ukoliko iskrsne neki problem prodavac bude korektan i vrati vam novac, a možda praktično budete žrtva prevare.

15704412995cdbafa9daa94512319453_v4_big.
Foto: B92 (ilustracija)

Da li su polovne gume zaista toliko jeftine?

Zavisi od koga kupujete, koju dimenziju, koliko komada i u kakvom su stanju. Mogu da koštaju 10 evra, 15, 20, 25, 40, 50 evra...

Dakle, teško je generalizovati bilo šta. Naročito je teško napraviti fer i prosečnom vozaču korisno poređenje sa cenama novih. Osnovni problem je u tome što mnogi kod novih guma u obzir uzimaju isključivo cene brendova visoke klase kao što su Michelin, Goodyear i Pirelli.

Kada njihove cene (npr. 150 evra) uporedimo sa cenom istih takvih polovnih (npr. 25 evra), vozač koji nije baš pri novcu lako će doneti odluku.

Ali tu dolazimo do pitanja – koja to guma košta 150 evra?! Mnoge koštaju toliko, pa i znatno više. Ne mora to čak da bude ni neka „opasna“ dimenzija.

Na primer, 225/55 R17 može da se kupi za samo 7.000 dinara (Tigar), za 15.000 (Bridgestone), ali i za 19.000-20.000 dinara (Michelin, Goodyear, Pirelli). Pa zar da na svoj Audi A6 2.0 TFSI iz 2013. godine stavim Tigar gume?!

Kod nas je generalno problem to što ljudi kupuju automobile čije održavanje ne mogu finansijski da isprate, uključujući i kupovinu guma. Na primer, BMW X5 druge generacije može da se kupi za 12.000-13.000 evra, pa i manje, a na njega idu gume dimenzija 255/55 R18. Nove letnje Tigar gume u toj dimenziji mogu da se kupe za 10.000 dinara, a ima i jeftinijih (npr. Taurus, Orium).

Međutim, ko želi Goodyear, Bridgestone, Fulda ili Hankook mora da izdvoji od oko 17.000 pa naviše, dok su npr. Michelin ili Pirelli oko 19.000 i više. Svaka od navedenih marki ima razne modele guma u ovoj dimenziji, pa i cene modela iste marke mogu znatno da se razlikuju. Cene za ovu dimenziju možete da pogledate ovde.

Neretko imamo situaciju da vlasnik X5-ice ne želi da izdvoji 70.000-80.000 dinara (600-700 evra) za četiri nove gume brenda više klase, ne želi ni nove Tigar gume ili neke druge slične cene i klase, već nađe četiri polovne za 100 evra, odnosno za 25 evra po komadu zajedno. A onda isti taj X5 parkira ispred kafića i potroši 50 evra za veče...

 

Polovne više klase ili nove gume niže klase?

U mnogim slučajevima vozači se odlučuju za polovne gume upravo zbog toga što više veruju polovnim Michelin ili Pirelli gumama nego npr. novom Tigru. Naročito još ako je cena polovnih 25 evra, a Tigar tri i po puta skuplji.

Tu dolazimo do one diskusije bez kraja i početka - koliko su u stvari kvalitetne gume niže klase, odnosno iz tzv. „budžet“ klase?

Kada čitate iskustva po forumima, sve uzimajte sa velikom dozom rezerve. Ljudi imaju različite kriterijume kada procenjuju kvalitet guma. Nekima je osnovni kriterijum dugotrajnost, odnosno brzina trošenja; drugi subjektivno procenjuju kočenje i ponašanje u krivinama sa novim gumama u odnosu na stare istrošene koje su ranije bile na automobilu; treći oštete gumu prelazeći preko udarne rupe i na osnovu toga zaključe da su preosetljive...

Pritom, veliki broj vozača ne drži gume na propisanom pritisku, a nedovoljno naduvane gume lošije koče, brže se troše, podložnije su oštećenjima kod prelaska preko rupa ili prilikom penjanja na ivičnjak.

Dobar izvor informacija su testovi specijalizovanih časopisa ili organizacija (npr. ADAC), ali nažalost u tim testovima su retko zastupljeni brendovi koji domaće vozače najviše interesuju.

 

Ne vozim trke, pa da mi trebaju nove gume

Možda zvanično i ne vozite trke, ali svakodnevne situacije u saobraćaju često podsećaju na one sa trkačke staze.

Kod nas gotovo niko ne drži bezbednu distancu od vozila ispred, iznenada se koči i skreće bez davanja migavca, uleće se u makazice, ubacuju se ispred vas u najrizičnijim situacijama (npr. usporavate na semaforu), itd.

Stoga je dobro kočenje od presudne važnosti, a ono ne zavisi samo od toga kakve pločice i diskove imate, već u velikoj meri i od toga kakve gume imate. Ponavljamo ono što ste verovatno čuli i pročitali milion puta - gume su jedini kontakt vašeg automobila sa asfaltom.

8842099395cdbafaa03295805658825_v4_big.j
Foto: B92 (ilustracija)

Ako već kupujem polovan auto, zašto bi onda problem bile polovne gume?

Ovo je već filozofsko pitanje. Možda da postavimo kontrapitanje: ako smo već prinuđeni da vozimo polovne automobile, zašto onda da ne kupimo bar nove gume?

Ima tu i mnogo drugih argumenata koje koriste zagovornici kupovine polovnih guma, kao što je npr. kvalitet naših puteva: „Da su nam putevi kao u Nemačkoj, tj. da nema udarnih rupa i kratera, ja bih kupovao nove gume. Ovako dam 50-60 evra za novu gumu, pa je posle dva meseca uništim. Bolje onda da kupim polovnu za 15 evra, pa ako je i pocepam, odem i kupim drugu. Za cenu jedne nove kupim četiri polovne“.

Neki vozači kažu da kada bi na autu imali 14-ice ili 15-ice, da bi onda kupovali nove, ali pošto imaju 17-ice ili 18-ice, da su im onda nove gume preskupe, pa im se više isplati da kupe polovne. I tako se vraćamo na problematiku koju smo u gornjem delu teksta već obradili - zašto uzimati auto koji nosi 17-ice ili 18-ice ili naknadno montirati tolike točkove ako ne možete finansijski da podnesete kupovinu novih guma?

Tu je i onaj argument: „Za 10 evra ne mogu da budu loše“.

Mogu, itekako mogu da budu loše. Ne kupujete trenerku koja će malo brže da se ofuca ali vam neće biti žao pošto ste je platili samo 10 evra, nego gume na kojima se kreće vaš auto težak tonu i po.

 

Dobro razmislite pre kupovine

Preciznu računicu o isplativosti nemoguće je napraviti, ali stavite na papir sve argumente za i protiv, pa donesite konačnu odluku. Savetujemo da bezbednost bude prioritet.

Istina je da se mnogi vozači nalaze u teškoj finansijskoj situaciji. Nažalost, ako zbog loših guma izazovu udes, sva ušteda pada u vodu i situacija može drastično da se pogorša.

Sa jedne strane imamo vrlo primamljivu nisku cenu, a sa druge činjenicu da je neko sa tom gumom već prešao više desetina hiljada kilometara.

 

Izvor: b92.net



#239 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 17 November 2019 - 01:46 PM

Veoma aktuelna tema ovih dana.

 

 

Da li ih i vi pravite: 10 grešaka prilikom kupovine zimskih guma

Zima nam polako stiže, pa mnogi vozači razmišljaju o kupovini zimskih guma. Izbor je veliki, cene su šarolike, a zime više nisu oštre i snežne kao što su nekada bile, što može da navede na pogrešne odluke ili čak na odustajanje od kupovine, piše sajt Polovni automobili.

utorak, 12.11.2019. | 23:21 -> 09:05
 
16695459275dc9e5ebf4008997418605_v4_big.
Foto: B92/NĆ (ilustracija)

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

Naime, zakon kaže da su zimske gume obavezne od 1. novembra do 1. aprila, ali samo u slučaju snega, leda ili poledice na putu.

 

"Pa to znači da mogu skoro celu zimu da prođem na letnjim gumama ako vozim isključivo kada je asfalt suv i čist!", pomisliće vozač željan uštede.

Teoretski da, ali to je i prva (velika) greška na našoj listi.

 

1) "Zimske gume mi nisu potrebne, pošto su po zakonu obavezne samo kada na putu ima snega, leda i poledice“, razmišljaju pojedini vozači.

Stvari su mnogo komplikovanije. Kod zimskih guma nije reč samo o dubljem profilu i drugačijoj šari, već i o smeši koja je prilagođena niskim temperaturama, što znači da se neće suviše stvrdnuti i izgubiti svoje prijanjajuće karakteristike.

Letnjim gumama se pri niskim temperaturama ozbiljno menjaju karakteristike, pa će se mnogo lošije ponašati u raznim zimskim uslovima čak i ukoliko imaju šaru koja je naizgled pogodna za vožnju po snegu.

Takođe, ne zaboravimo da poledica može iznenada da se pojavi na nekim delovima puta (na primer, na mostovima, nadvožnjacima...), a tu su mraz, iznenadna promena vremenskih uslova, naročito ako putujete negde dalje, itd.

Neki se uzdaju u lance za sneg za slučaj iznenadnog snega, ali ova taktika ima mnogo manjkavosti. Navešćemo samo neke.

Sneg počne lagano da pada, dovoljno da letnje gume pretvori u sanke, ali je sloj snega na asfaltu toliko tanak da lance jednostavno ne smete i ne možete da koristite pošto oni ne smeju da udaraju po asfaltu – mogu da puknu i da naprave veliku štetu na kolima.

Lanci za sneg su sa dobrim razlogom predviđeni samo za korišćenje po dubokom snegu. Inače, lance za sneg (ili neka druga sredstva za povećanje trakcije) po zakonu morate da imate u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ali samo ukoliko idete van naselja. Dakle, držite ih u prtljažniku, a policija ima pravo da proveri da li ih posedujete.

 

2) Kupovina najjeftinijih guma, po principu: Samo da "prezimim"

Ne zalećite se na najjeftinije gume, pošto mala početna ušteda kasnije lako može da se pretvori u veliki trošak. Na tržištu danas ima mnogo proizvođača i brendova, pa je prosečnom vozaču veoma teško da proceni odnos kvaliteta i cene.

Konstantno se pojavljuju neka nova „imena“, za koja je teško utvrditi odakle dolaze, ko je pravi vlasnik (majka-firma), u kojoj zemlji se proizvode gume i slično. Zato nije na odmet istražiti pre kupovine, raspitati se i eventualno pogledati neke testove na specijalizovanim sajtovima ili u časopisima, mada oni zaista retko testiraju gume iz cenovnog ranga koji gleda prosečan vozač u Srbiji.

Uglavnom, kada su u pitanju najčešće dimenzije, razlika u ceni između najjeftinijih, tzv. budžet guma, i onih za koje se može reći da spadaju u srednji ili premijum segment, nije naročito velika.

 

3) Kupovina polovnih guma

Ne znate u kakvom su stanju i koliko su kilometara prešle. Mogu da imaju skrivene mane koje ne mogu da se uoče golim okom, čak ni prilikom montaže i balansiranja.

Na primer, oštećena unutrašnja noseća struktura nakon udarca ili prebrzog penjanja na ivičnjak.

Tokom upotrebe samom materijalu od kojeg je pneumatik izrađen menjaju se karakteristike usled raznih uticaja, pa ima slabije prijanjanje prilikom kočenja ili skretanja. Tu su i mikropukotine i druga veoma sitna oštećenja.

Dubina šare nije pokazatelj pređene kilometraže. Gazeći sloj gume troši se različitom brzinom u zavisnosti od stila i uslova vožnje, težine vozila, snage motora, vremenskih uslova, kvaliteta asfalta...

 

4) Ne planiraju kupovinu na vreme

Mnogi čekaju zadnji čas za kupovinu, odnosno da počne sneg, pa se tada susretnu sa raznim problemima. Na primer, ne mogu da nađu gume koje žele, ili ih nađu ali ih nema u dimenziji koja njima treba; zatim ih nađu u nekoj prodavnici koja je daleko, a znamo da sneg automatski izaziva užasne saobraćajne gužve...

Čak i kada kupe gume, kod vulkanizera je gužva, pa ne mogu da stignu na red da ih zamene, već moraju sutra ponovo da dolaze, pri čemu treba imati u vidu da svo to vreme voze po snegu na letnjim gumama.

I naravno, tu je ona osnovna dilema, koju sada treba na brzinu rešiti - koje gume uopšte kupiti?

 

5) Procenjuju karakteristike zimske gume na osnovu izgleda šare

Stara navika naših vozača je da dođu u prodavnicu ili kod vulkanizera, pa vizuelno, na osnovu izgleda šare gazećeg sloja procenjuju koja je guma bolja za sneg, odnosno za zimu.

Nekada davno tako smo mogli da procenimo koja će guma bolje da "kopa" po snegu, ali je tehnologija u međuvremenu znatno napredovala, pa današnje zimske gume imaju znatno napredniju konstrukciju gazećeg sloja.

Stoga je pametno na vreme planirati kupovinu zimskih guma, raspitati se na više strana, potražiti savete na forumima, pogledati testove u specijalizovanim časopisima ili na sajtovima...

 

6) Ne vide kupovinu zimskih guma kao investiciju, koja pritom štedi letnje gume

Kupovina zimskih guma je investicija iz mnogo razloga. Sa njima ste bezbedniji i smanjujete šansu da doživite udes sa posledicama koje iz toga proističu.

Takođe smanjujete mogućnost da u udesu oštetite ili uništite auto ili ostanete negde zaglavljeni, pa morate da zovete pomoć. Ukoliko izazovete udes, čak i blaži, sledeće godine će vam biti skuplje obavezno osiguranje.

Neki vozači, naročito oni čiji automobili imaju atraktivne alu felne sa niskoprofilnim gumama, zimi koriste poseban set točkova i to čelične felne sa zimskim gumama drugačijih dimenzija - manje felne i gume višeg profila.

Na taj način ne samo da čuvaju alu felne i letnje gume od soli i rizle koji se posipaju po putu, već i od udarnih rupa koje se češće pojavljuju u zimskom periodu. Pritom je zimski set točkova sa "debljim" gumama (višeg profila) otporniji na oštećenja prilikom prelaska preko udarnih rupa.

 

7) Odlažu kupovinu novih guma dok se dubina šare na starima ne spusti na zakonski minimum

Po zakonu je na zimskim gumama minimalna dubina šare 4 mm.

Međutim, ne preporučuje se čekanje da se šara toliko potroši, pri čemu treba imati u vidu da nije reč samo o njenoj dubini, već i o tome da zimske gume, odnosno materijal od kojeg su napravljene, vremenom gubi karakteristike neophodne za bezbednu zimsku vožnju.

 

8) Kupuju gume pogrešnih dimenzija, zato što su jeftinije

Na jedne felne mogu da se montiraju gume različitih dimenzija, bez obzira da li je reč o širini ili o visini profila. Ovu mogućnost koriste neki vozači kako bi kupili zimske gume u dimenziji koja je jeftniija.

Na taj način i direktno i posredno mogu ozbiljno da utiču na bezbednost na putu. Naime, kada je reč o širini guma, postoje standardi po pitanju kompatibilnosti širine felne i širine gume.

Ukoliko malo odstupite od tih standarda, nije strašno, ali ako preterate, mogu da se jave negativni efekti u vidu lošije upravljivosti, stabilnosti i udobnosti.

Zato savetujemo da se držite fabričkih preporuka, naročito zato što ni ušteda sa kupovinom guma drugih dimenzija nije naročito velika.

Kada je reč o visini profila gume – savetuje se da razlika ukupnog prečnika točka (spoljašnji prečnik gume) ne bude veća od 3%. Zato je najbolje rešenje kupiti poseban set manjih i užih felni koje ćete koristiti zimi i na njih montirati uže gume višeg profila tako da ukupan prečnik ostane približan originalnom.

Na primer gume dimenzija 195 65 R15 i 205 55 R16 su praktično iste.

Tako ćete smanjiti troškove na više načina – jeftinije zimske gume, manja je mogućnost oštećenja alu felni, ne plaćate dva puta godišnje vulkanizera za montažu/demontažu.

 

9) Zaboravljaju na prateće troškove

Pored same cene guma, tu su troškovi montaže i balansiranja. Cena zavisi od dimenzija točka i mesta gde obavljate montažu, tako da mogu da postoje osetne razlike u ceni.

 

10) Kupuju kvalitetnije gume za prednje točkove, dok stare i istrošene stavljaju pozadi

Zadnje ogibljenje je izuzetno važno za stabilnost i upravljivost automobila, čak i na suvom asfaltu. Kada je reč o snegu, poledici i sličnim zimskim uslovima sa klizavim kolovozom, negativni efekti koncepcije dobrih guma napred i loših pozadi mnogo lakše dolaze do izražaja.

Na primer, kod skretanja postoji veća opasnost da vam "pobegne" zadnji kraj, da se izgubi kontrola nad vozilom u situacijama kada se istovremeno koči i izbegava prepreka na putu, pa čak ni kod kočenja na pravcu situacija nije naivna pošto zbog klizavog kolovoza zadnji točkovi bukvalno nisu u stanju da kontrolišu zadnji kraj vozila.

Zato se savetuje da kvalitet zimskih guma na svim točkovima bude jednak.

 

Izvor: b92.net






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub