Jump to content


Photo

Moguci Kvarovi Automobila


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,484 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 08 November 2012 - 10:49 AM

Motor ne može da startuje ili nepravilno radi


Do problema koji dovode do nemogucnosti startovanja motora ili njegovog nepravilnog rada može da dodje iz razlicitih razloga koji mogu da se razvrstaju u cetiri grupe:
  • dovod goriva do cilindara
  • dovod vazduha do cilindara
  • varnice na svecicama
  • upravljanje ventilima

Dovod goriva do cilindara
  • Proveru treba poceti od toga da li ima goriva u rezervoaru i da li je rezervoar probušen.
  • Da li su cevi/creva do pumpe za gorivo dobra – nisu zacepljena ili probušena.
  • Da li pumpa za gorivo radi ispravno. Dogadja se da otkaže membrana u pumpi i to samo pri višim temperaturama motora, tako da sve dobro funkcioniše kada se motor ohladi.
  • Da li su cevi/creva od pumpe dobra. Sve nabrojano proverava se lako – skine se kraj creva neposredno do motora (zategnuto šelnom) i ugura u neku probnu posudu ili flašu i zatim se pokrene motor. Trebalo bi da iz creva benzin tece u posudu kontinuirano ili u isprekidanim mlazevima.
  • Da li je problem u karburatoru ili u diznama za benzin. Ako je karburatorski (stari) sistem treba da se proba sa sipanjem benzina direktno u usisnik vazduha na karburatoru: skine se filter za vazduh da bi moglo da se pridje usisniku vazduha i istovremeno sa verglanjem motora sipa se u kapljicama ili tankom mlazu benzin u usisnu cev karburatora.
  • Ako je u pitanju direktno (injection) ubrizgavanje benzina u usisnu granu motora, bilo u jednoj tacki (sistem monopoint ili singlepoint) ili ispred svakog cilindra (multipoint), treba da se proveri da li svaka dizna ima napajanje elektricnom energijom (proverava se kontrolnom lampicom ili auto-glinericom), a zatim da nije zapušena od kamenca ili neke necistoce. Dizne mogu da se ociste ultrazvukom, hemijskim sredstvima ili aditivima koji se dodaju u gorivo.
Dovod vazduha do cilindara
  • Vazduh se pre ulaska u motor prvo filtrira i dešava se da je filter zapušen. On se Ili menja ili, za prvu pomoc, može da se izduva komprimovanim vazduhom (smer strujanja treba da bude suprotan smeru vazduha kada ulazi u motor).
  • Ako motor ima merac protoka vazduha (klapna kojom se meri protok vazduha u motor) on može da bude zakocen ili potpuno otvoren usled eksplozije u usisnoj grani (posebno ako se radi o pogonu na gas).
  • Pravilna kolicina vazduha može da bude poremecena usled tzv. falš vazduha – tada dolazi do isprekidanog rada motora – ili u svim režimima rada ili samo kada je motor hladan ili samo kada je vruc. Treba da se proveri da li dobro zaptivaju svi spojevi creva i gumenih delova kroz koje prolazi vazduh do usisne grane motora. Moguce je da su cevi napukle ili da se šelna olabavila.
Pravilna varnica na svecicama
  • Da li je u pitanju sistem paljenja proverava se ovako: Ako je moguce, treba da se koristi gumena ili gradjevinska rukavica (zbog izbegavanja neprijatnih, ali bezopasnih udara struje) i da se skine visokonaponski kabl koji polazi od bobine i ulazi u razvodnu kapu i dok je u toku verglanje, njegov metalni kraj treba da se primakne na oko 1mm blizu mase. Varnica (ako je ima ) trebalo bi da bude jaka i svetlo crvenkaste boje. Ako je nema, za dalju proveru potrebna je alatka koja se zove Auto Glinerica -AG (to je sijalica od 12V smeštena u providnoj drški šila i sa provodnikom koji na svom kraju ima štipaljku za masu)
    Da li do bobine dolazi struja od 12V, (na klemu ”+15”), proverava se tako što se pri datom kontaktu – kljucem, kada svetli signalna lampica akumulatora i pritiska ulja na instrument tabli AG treba da svetli beyz treperenja pre i za vreme verglanja.
    Da li drugi niskonaponski kraj bobine dobija ispravan napon, proverava se tako što AG trepce samo u toku verglanja. Ako ne trepce, treba da se proveri komutator (nekada je njegova funkcija ostvarivana platinskim dugmadima) odn. sistem za paljenje koji ga zamenjuje (elektronski ili racunarski).
    Komutator ima napajanje +12V (ispituje se kao ”+15” na bobini), masu (da li ima masu ispituje se sa AG ciju štipaljku sada treba povezati na + klemu akumulatora), ulaz sa citaca/davaca/senzora položaja radilice odn. bregaste osovine (ispituje se ommetrom) i izlaz ka bobini. Komutator može da otkazuje i tek pri nekim obrtajima, a moguc je kvar i na citacu ili kablu ili konektoru citaca. Davac može da bude kalem u razvodniku ili poseban citac ispred zubaca na nazubljenom zamjcu.
  • Ako varnice ima, ali je slaba, treba proveriti bobinu – moguce je da ima ”falš” pražnjenje (varnicenje) koje joj smanjuje jacinu i ono može da bude i iznutra (retko) ili spoljašnje. Spoljašnje varnicenje proverava se približavanjem – opipavanjem bobine rukom dok se vergla ili dok motor radi, i vizuelno – po svetlucanju u mraku, posebno ako je motor u vlažnoj atmosferi ili magli jer se tada ova pojava najbolje zapaža.
  • Ako je varnica iz bobine na ulasku u razvodnu kapu dobra, ako motor ipak može da radi, treba da se skida i vraca jedan po jedan kabl do svecice i proverava da li ima promene u radu motora (po njegovom zvuku ili po obrtomeru). Ako nema promene, to pokazuje da konkretan cilindar nije u funkciji.
  • Ako motor ne može da radi, treba da se skida jedna po jedna svecica i kada se vrati kabl na nju da se prisloni na masu i da se proveri da li ima odgovarajucu varnicu za vreme verglanja motora. Ako je nema ili je slaba, treba da se provere kablovi do svecica (opipavanjem i posmatranjem varnicenja) i dalje razvodnu ruku u razvodniku i samu razvodnu kapu. Kapa može da bude napukla i kroz te unutrašnje pukotine da se formira prolaz za varnicu kojom se varnica sprovodi nepravilno – neželjenom putanjom. U kapi može da se zatekne i nedozvoljeno mnogo prašine ili vlage i to opet dovodi do “falš” putanje varnice. Kapa trebada se obriše i osuši.
  • U slucaju kontrole izduvnih gasova preko tzv. Lambda sonde, kompjuterski sistem paljenja se zbunjuje ako je npr. izduvni lonac – auspuh probušen ili ako je otpao i slicno. Kvarovi vezani za Lambda sonde otkrivaju specijalnim dijagnostickim uredjajima u kojima se zapisuju i pamte i sva ostala nepravilna stanja i poremecaji izmedju dva ocitavanja i resetovanja.
Pravilno upravljanje ventilima
  • Pravilno upravljanje ventilima najlakše se proverava skidanjem poklopca ventila i posmatranjem kroz taj otvor rada ventila – vidi se njihovo kretanje. Ako ne rade, pukao je zupcasti remen kojim se prenose obrtaji radilice na bregastu osovinu i tada ne treba više pokušavati pokretanje motora jer može da dodje do teže havarije usled udaranja klipova u ventile.
  • Iako nije vitalno za paljenje motora, jeste vitalno za duži rad motora, a to je pucanje klinastog remena (radilica – pumpa za vodu – alternator).

Moguci kvarovi automobila




Moguci kvarovi na elektrouredjajima

Posted ImageAkumulator – Ako se dogodi da prilikom davanja kontakta kljucem, na instrument tabli zasvetle kontrolne lampice za pritisak ulja i generatora struje ili zasvetle, ali je intenzitet svetlosti slab, kvar je najverovatnije u slabom spoju na klemama provodnika akumulatora ili nedovoljno napunjenom akumulatoru.
Kontakt – Ako prilikom okretanja kljuca u kontakt bravi elektropokretac ne pokrene motor, a kontrolne sijalice na instrument tabli normalno svetle, kvar moze biti u kontakt bravi ili elektropokretacu.
Razvodnik paljenja – Ukoliko elektropokretac pokrece motor, a motor i pored toga nece da upali, kvar treba traziti u razvodniku paljenja, odnosno na razvodnoj kapi, platinskim dugmadima i kondenzatoru.
Kablovi – Prvo sto na kablovima treba proveriti jeste da li imaju dobar spoj na razvodnoj kapi, indukcionom kalemu i svecicama. Ako spojevi nisu dobri, nagoreli su ili su masni, cistom krpom treba odstraniti necistocu, a zatim finim brusnim papirom ocistiti spojeve.



Moguci kvarovi na sistemu za napajanje gorivom

Gorivo treba iz rezervoara preko cevovoda i pumpe za gorivo da dodje do karburatora. Tu se mesa sa odredjenom kolicinom vazduha i na taj nacin napaja motor. Ako su elektrouredjaji za paljenje smese goriva ispravni, kvar treba traziti u zapusenom cevovodu za dovod goriva, pumpi za gorivo i karburatoru.


Moguci kvarovi u radu motora


Motor se gasi – Ako se motor gasi na slobodnom hodu, moguci uzroci su: zapusena dizna za prazan hod, nepravilno podesena smesa za rad motora na praznom hodu, ulaz vazduha na spoju karburatora i odstojnika na usisnom sistemu, los kontakt na spojevima elektricnih instalacija za paljenje smese ili vlaga na provodnicima elektricne instalacije, prljave ili zamascene svecice ili preveliki zazor na elektrodama svecica.

Motor isprekidano radi – Ako motor isprekidano radi pri vecem broju obrtaja, moguci uzroci su: zapusena glavna dizna za dovod goriva u karburatoru, los kontakt na spojevima elektricnih instalacija za paljenje smese goriva, neispravan indukcioni kalem-bobina ili kondenzator, neispravna, prljava ili zamascena svecica ili prevelik zazor na elektrodama, neispravna membrana pumpe za gorivo.
Motor se pregrejava – Moguci uzroci su: olabavljen ili pokidan kais koji pokrece ventilator, neispravan termoprekidac, neispravan elektromotor ventilatora, zaprljan ili zamascen hladnjak, gubitak tecnosti u sistemu za hladjenje, neispravan termostat, nedovoljna kolicina ulja u motoru, nepodeseno ranije paljenje – predpaljenje.
Motor trosi vise goriva – Najcesci uzroci povecane potrosnje goriva su: prljav ulozak precistaca za vazduh, gorivo na spojevima curi, zaprljana, istrosena platinska dugmad ili nepravilno podesen zazor platinskih dugmadi, zaprljane ili neispravne svecice, nepodesen karburator, spojnica proklizava.
Visak potrosnje goriva odredjuje se u odnosu na fabricki deklarisane vrednosti za svaki automobil posebno. Ako automobil trosi vise goriva od propisanog, treba proveriti ulozak precistaca za vazduh. Ako je prljav, zavisno od toga da li je papirni ili metalni, treba ga zameniti ili produvati pumpom ili kompresorom, odnosno oprati cetkicom u benzinu ako je precistac metalni. Papirni ulozak precistaca za vazduh menja se na svakih 10.000 predjenih kilometara.

Motor trosi vise ulja – Najcesce motor vise ulja trosi u sledecim slucajevima: kad ulje curi i kad su istroseni klipni prstenovi – karike. Uzrok gubitka ulja su dotrajali ili lose pritegnuti odstojnici (dihtunzi) izmedju bloka i glave motora, poklopca ventila, kartera i bloka motora, kao i zavrtnja za ispustanje ulja iz kartera motora. Ukoliko se ustanovi da na ovim mestima ulje vlazi, nije zabrinjavajuce, ali ako curi, potrebno je dotegnuti elemente izmedju kojih ulje curi.
Ukoliko ulje curi na cepu za ispustanje ulja, treba da se pokusa da se cep prilikom menjanja ulja (pre nego se zavrne) namaze tovatnom mascu.
Moguci kvarovi na vešanju automobila



Neravnomerno habanje pneumatika– Uzroci neravnomernog habanja pneumatika mogu biti: nepropisno napumpani pneumatici, nepodesena geometrija tockova, neprilagodjena voznja (naglo ubrzavanje i brza voznja u krivinama), pohabani krajevi spona ili elementi upravljackog mehanizma, neispravan amortizer, oslabljeni gibanj ili opruga amortizera i suvise velik zazor lezajeva u glavcini tocka.
Pneumatike treba napumpati prema fabrickim propisima za odredjeni automobil, jer i napumpani i prepumpani pneumatici mogu izazvati povecano i neravnomerno habanje pneumatika.
Nestabilan automobil – Uzroci mogu biti: neodgovarajuci ili dotrajali pneumatici, otkacen ili neispravan amortizer, oslabljen ili pokidan gibanj, oslabljene ili pukle opruge amortizera.
Automobil mora da ima sve pneumatike iste vrste (modela) i istog proizvodjaca da bi bio stabilan. Ako ovaj uslov nije ispunjen, potrebno bi bilo da bar dva pneumatika budu u paru, na istoj osovini, odnosno dva ista napred ili nazad.
Dotrajale pneumatike treba obavezno zamenite.
Geometrija tockova - Ako su prednji pneumatici vozilu poceli neravnomerno da se habaju uz spoljnu ili unutrasnju ivicu, to je gotovo siguran znak da je poremecena geometrija prednjih tockova, sto se dovodi u ispravno stanje optickim podesavanjem odgovarajucim uredjajima koje poseduju pojedini specijalizovani servisi. U slucaju da se pneumatici habaju po njihovoj sredini, potrebno je prekontrolisati njihov pritisak i smanjiti ga na propisani, jer je ovo znak da su pneumatici prepumpani.

Moguci kvarovi na kocnom sistemu


Pedala kocnice mekana – Moguci uzroci mekane pedala su: vazduh u sistemu, ulje curi na kocnom sistemu, porozne gumice na kocnom cilindru.
Automobil pri kocenju zanosi u levo ili desno – Moguc uzrok sto automobil vuce u levu ili desnu stranu je: nejednak pritisak u pneumaticima, necistoca u kocnom ulju, jedan od kocnih cilindara zaribao, obloge kocnice zamascene. Treba prekontrolisati i dopuniti pneumatike prema uputstvu proizvodjaca.




Štednja goriva



Gorivo se moze ustedeti odrzavanjem tehnicke ispravnosti automobila i nacinom voznje.
Tehnicka ispravnost vozila je vrlo bitan element i u potrosnji goriva, sto najbolje vidi u sledecoj tabeli koja pokazuje koliko u apsolutnim procentima ispravnost pojedinih delova utice na ustedu i potrosnju goriva:
– svecice

8%


– platinska dugmad

7%


– pocetno paljenje – pretpaljenje

5%


– indukcioni kalem – bobina

2%


– kablovi

2%


– termostat

1%


– karburator

2%


– startni uredjaj – sauh

10%


– precistac vazduha

3%


– pumpa za gorivo

1%


– spojevi za dovod goriva

1%


– kvacilo

8%


– ventili

7%


– bregasta osovina

16%


– kompresija

20%


– pritisak u pneumaticima

4%


– vrsta pneumatika

5%


– balansiranje guma i tockova

2%


– zaptivenost usisne grane iizduvnog sistema

5%


– suvisan teret

5%


– kocnice

1%


– lezajevi tockova

1%


– podmazivanje

5%


– aerodinamika vozila

2%


Startovanje motora – Pre nego sto se startuje motor, treba pritisnuti pedalu spojnice (kvacilo) i proveriti da li su svi potrosaci iskljuceni. Ukoliko je hladno ili motor nije duze radio – obavezno treba povuci rucicu coka. (Zimi je to neophodno.)
Zagrevanje motora – Motor treba da postigne sto pre radnu temperaturu, a to se postize najbrze u toku voznje. ^im motor proradi, posle 30 sekundi, treba polako krenuti uz postepeno oduzimanje coka.
Pokretanje i zaustavljanje vozila – Prilikom polaska iz mesta na ravnom terenu, ne treba dodavati suvise gas, niti drzati dugo pritisnutu spojnicu. Treba se truditi da se sto pre, uz optimalan gas, stavi vozilo u pokret.
Menjanja stepena prenosa – U sto kracem vremenu treba prebaciti polugu menjaca u odgovarajuci stepen prenosa sa sto manjim zadrzavanjem u neutralnom polozaju. Motor treba drzati u svakom stepenu prenosa (po mogucnosti) u optimalnom obrtnom momentu. U gradskoj voznji sto cesce treba menjati stepene prenosa.
Doziranje gasa – Treba izbegavati naglo i cesto pritiskivanje na papucicu gasa. Na otvorenom putu treba sto pre da se postigne optimalna brzina. treba prilagoditi voznju uslovima puta tako da se sto manje koristi kocnica.
Sipanje goriva – Najbolje je sipati gorivo ujutro, jer je hladno i tada je benzin gusci. Leti, kada su vece vrucine, ne treba puniti rezervoar do vrha jer ce nepotrebno ispariti.



Održavanje vozila



Svakodnevna kontrola:
– Vizuelno prekontrolisati da li su na automobilu svi pneumatici ispravni, da nije neki popustio.
– Pogledati da li motor gubi rashladnu tecnost.
– Proveriti da li kocni sistem ima dovoljno odgovarajuce tecnosti.
Periodicno odrzavanje:
Posle svakih predjenih 500 km treba kontrolisati:
– nivo ulja u motoru
– pritisak u pneumaticima
Posle svakih 5.000 km potrebno je kontrolisati:
– dejstvo nozne kocnice
– stanje elektrolita u akumulatoru
– debljinu disk plocice
– manzetne na pogonskim osovinama
– da li su oksidisale kleme na akumulatoru
– po potrebi promeniti ulje u motoru
– tecnost u rashladnom sistemu
Posle predjenih 10.000 km treba kontrolisati:
– stanje ulja u menjacu
– zazor platinskih dugmadi
– razvodnik paljenja
– svecice
– ranije paljenje – pretpaljenje
– zazor ventila
– klinasti kais
– precistac za vazduh
– spojeve creva sistema za hladjenje motora (da li negde curi)
– stanje pneumatika na tockovima
– geometriju tockova
– zazor spojnica
– zavrtnje na tockovima
– promeniti ulje u motoru i precistac za ulje
Posle predjenih 20.000 km treba prekontrolisati:
– karburator
– agregat na motoru automobila
– kaiseve koji pokrecu agregate
Posle predjenih 30.000 km potrebno je kontrolisati:
– starter (ocistiti i podmazati)
– zameniti ulje u menjacu i diferencijalu, kao i u kocnom sistemu
Na svakih predjenih 40.000 km treba prekontrolisati:
– zupcasti kais (eventualno zameniti)
Posle svakih 60.000 km treba kontrolisati:
– alternator i
– zameniti tecnost u sistemu za hladjenje (ili svake druge godine).




Rashladna tecnost


Period upotrebljavanja rashladne tecnosti nije vezan za perio eksploatacije vozila. Njegova trajnost je oko dve godine, pod uslovom da se ne vrsi dolivanje, a ako se ovo i cini, tacka mrznjenja se moze proveriti odgovarajucim instrumentom na osnovu cega se moze utvrditi da li postojecu tecnost treba zameniti novom.




Zaštita automobila od korozije


Kako se i sta zasticuje na automobilu – Rdja nagriza na automobilu pojedine delove, a najcesce lim. Industrijska so koja se zadrzava po putevima je najveci neprijatelj automobila. Prvo propadaju nezasticeni delovi, zatim sva ona mesta na karoseriji automobila gde se voda i blato zadrzavaju.
Najosetljivija mesta na karoseriji automobila su:
– rubovi krila
– spojevi na haubi
– spojevi na krilu
– donji deo vrata
– spojevi na zadnjoj haubi
– pragovi


Priprema vozila za put
Pre polaska na put savetuje se pregled automobila uz pomoc strucnog lica pri cemu narocito treba obratiti paznju na:
– uredjaje za upravljanje,
– kocnice i
– stanje pneumatika.
S obzirom da su najcesci kvarovi na automobilu na elektricnim agregatima i uredjajima za hladjenje, savetuje se kontrola i eventualno dopunjavanje kutije sa rezervnim sijalicama, a bilo bi dobro da se u automobilu nadju i prenosni kaisevi, kako klinasti tako eventualno i zupcasti.
Dopunite rezervoare svih tecnosti u automobilu do oznake na posudama koje oznacavaju maksimum, ali ne i preko te mere:
– ulje u motoru i menjacu,
– sredstva za hladjenje motora,
– ulje za hidraulicne kocnice,
– tecnost u akumulatoru,
– vodu za pranje vetrobranskog stakla.
Preporucljivo je da se u vozilu u rezervi nadje i litar ulja, kao i litar destilovane vode.


Priprema za duže putovanje


Ukoliko se spremate na duze putovanje automobilom, evo nekoliko korisnih saveta u vezi pripreme vozila za duza putovanja.
Pre samog putovanja idealno bi bilo da se ostavi automobil na nekoliko dana, radi kompletnog pregleda u nekom od ovlascenih servisa. Kako je ova varijanta relativno skupa i cesto se izbegava, ipak, barem sami obavite osnovnu pripremu vozila pred duze putovanje.
Nekoliko glavnih provera koje treba obaviti pred duze putovanje:
– provera nivoa ulja, ukoliko je predjeno vise od 5.000 km bez promene ulja pozeljno je da se izmeni celokupna kolicina u motoru;
– provera nivoa tecnosti u kocnom sistemu;
– provera kolicinu tecnosti za hladjenje motora; ukoliko se motor cesto pregreva obavezno treba otici u servis radi kontrole;
– provera sistema za pranjenje stakala, gumice na brisacima, vodu u pumpi za brisace;
– najvaznija provera je vezana za pneumatike, ako su pneumatici jako izlizani pozeljno je da se istovremeno promene po dva, koji se nalaze na istoj osovini, a ne samo po jedan! Ne zaboravite da proverite i stanje rezervnog tocka. Ako putujete sa dosta prtljaga, pozeljno je da se svi pneumatici napumpaju za oko 0,3 bara vise od propisanog pritiska;
– provera stanje amortizera, ukoliko je sa njima predjeno vise od 50.000 km, konsultujte automehanicara;
Nakon ovih priprema vozilo je spremno za duze putovanje.
Sledeci korak je kako da se utovari prtljag u automobil. Treba da se vodi racuna o ravnotezi vozila prilikom stavljanja stvari za put, najteze stvari treba da se stave na dno prtljaznika i to sto blize sredini vozila, a potom da se popunjava preostali prostor. Treba voditi racuna kako se slazu koferi i ostale stvari, a u cilju sto brzeg i lakseg pristupa rezervnom tocku ako se on nalazi u prtljazniku.
Nakon ovih priprema spremni ste za duze putovanje svojim automobilom.

Izvor: Net Auto

#2 Свитац

Свитац
  • Alfista
  • 888 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Сурдулица, Панчево

Posted 08 November 2012 - 03:52 PM

Свака част за текст ко год да је писао.

Edited by Свитац, 08 November 2012 - 03:52 PM.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!









Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!








ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub