Jump to content


Photo

Auspuh


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,352 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 08 November 2012 - 10:21 AM

Reč auspuh je nastala od reči Aus, što na nemačkom znači napolje, i puh, što predstavlja ljudski način dočaravanja izbacivanja vazduha iz sebe. Koristiti skoro nečujno H.
Vema često se postavlja pitanje: Šta je to auspuh i kako izgleda unutrašnjost auspuha? Da bi smo razumeli konstrukciju auspuha potrebno je da razumemo i njegovu namenu.
Pod auspuhom, kod nas, najčešće se podrazumeva tkz. zadnji lonac u izduvnom sistemu motornog vozila. Namena zadnjeg lonca je da u što većoj meri priguši buku od motora i da smanji temperaturu izduvnih gasova. Klasična konstrukcija zadnjeg lonca u izduvnom sistemu je prikazana na slikama.
Unutrašnjost zadnjeg lonca na izduvnom sistemu motornog vozila Posted Image Posted Image
Dakle, kada smeša goriva i vazduha uđe u cilindar i bude zapaljena pomoću svećice, stvara se smeša koja se sastoji od jednog dela ugljovodonika (nesagoreno gorivo), ugljen monoksida, ugljen dioksida, azot oksida, fosfora i mestimično po kojeg atoma teških metala kao što su olovo ili molibden. Ovo je, svakako uprošćen spisak, jer je formula mnooogo kompleksnija, ali mi pričamo o auspusima. Ono što je karakteristično za sve ove materije, to je da su one u gasovitom stanju, da su pod visokim pritiskom i temperaturom dok ih klip gura napolje. Izduvni gasovi ulaze direktno u izduvnu granu, koja služi da iz više cilindara stvori put ka jednom mestu gde će ti gasovi izaći na slobodu. Izduvna grana se iz razumljivih razloga mora praviti od materijala koji je sposoban da izdrži visok pritisak i temperaturu. Zato je kod automobila često ona izlivena od čelika ili legura. Kod automobila je vrlo retko da svaki od cilindara ima svoj izduv, kod motora je drugačije.
Kod novijih automobila, odmah nakon izlaska gasova iz motora, dolaze do katalizatora. Katalizator je komora sa velikim brojem keramički konstruisanih mrežica, keramika jer je specifična površina keramike veomai velika, odnosno, ako bi uspeli da izračunamo površinu svih tih delova keramike u katalizatoru, došli bi do podatka da je površina katalizatora veličine aerodromske piste. Prolazeći kroz katalizator, izduvni gasovi se u velikoj meri očiste od otrovnih gasova. Nakon katalizatora, izduvni gasovi prolaze kroz lonac, odnosno, kako neki vole da kažu u top. Gasovi izlaze u auspuh pod visokim pritiskom, u auspuhu se nalaze vrlo kratko i izlaze napolje. U katalizatoru su očišćeni od otrova, ali je ostalo još nešto, a da li je to rika milion lavova, da li je to grmljavina ili lavina, ne to je onom Rajku opet otišo auspuh na Ladi pa teroriše celu ulicu dok turira da mu se Lajka zagreje.

Auspuh-elementi i funkcija


Osnovni dijelovi ispušnog sustava. Nakon izgaranja, vrući plinovi kroz otvoreni ispušni ventil odlaze u ispušnu granu, prolaze pokraj lamba-sonde, ulaze u katalizator te nakon njega prolaze kroz jedan ili više prigušivača...

Posted Image

Ispušna grana, ili ispušni kolektor, svojim je izgledom slična usisnoj grani. No, ovdje se radi o cijevima koje se nastavljaju na ispušne otvore cilindara. Ispušna grana u "običnih" je automobila najčešće izrađena od metala lijevanog u kalupu, no ima ih i koje su izrađene od međusobno zavarenih valjanih cijevi (poput grane motora visokih performansi).ono što je tehnički značajnije, je konstrukcija ispušne grane, od kojih na slici vidimo četiri najuobičajenije. Lijevo je prikazan ispušni kolektor jeftinog četverocilindraša, obično napravljen od lijevanog metala. Ispušni se plinovi ovdje dovode iz sva 4 cilindra cijevima koje se spajaju na jednom mjestu odakle sve ide prema katalizatoru i prigušnim loncima. No, druga slika prikazuje već malo "pametniji" kolektor. Kod njega su ispušne cijevi spajane postepeno čime se smanjuju unutarnji otpori ispušnog sustava (protutlak) uz što se ubrzava njihovo strujanje. Slijedeća je još jedna verzija iste priče, dok ona desno prikazuje ispušni kolektor motora kakvi se ugrađuju na sportske automobile (pa i Formulu 1 i sl.). Ovdje je osnovni cilj konstrukcije (sve su cijevi približno jednake duljine) da se minimalno smanji protutlak kako bi ispušni plinovi strujali što brže olakšavajući tako "posao" motoru koji svoj radni vijek provodi na relativno visokim brojevima o/min.

Posted Image

primjer sportske ispušne grane!!

Posted Image

Lambda sonda:

Posted Image

Lambda, koja je postavljena na mjestu gdje se sve cijevi ispušnog kolektora spajaju u jednu, mjeri količinu kisika u ispušnim plinovima i "uspoređuje" ju s količinom njegovog postotka u atmosferi. Sama sonda, veličine prosječne svječice, je električni uređaj koji na promjenu količine O2 (plinovi ulaze kroz otvore na vrhu) u ispuhu reagira promjenom napona na svom električnom priključku (raspon je obično između 0,15 i 1,30 V). Kada je omjer goriva i zraka ubačenih u cilindar približan stehiometrijskom idealu (14,7:1) lambda daje napon od cca. 0,45 V (450 mV). Kada sadržaj kisika padne ispod te vrijednosti, napon na izlaznom konektoru lambde se povećava što upućuje na bogatu mješavinu. Dakako, kod siromašne mješavine je obrnuto. Ovaj naponski signal iz lambda sonde putuje do središnjeg računala koje pomoću njega prilagođava količinu goriva što se ubrizgava u cilindre.
Zanimljivo je napomenuti kako je lambda sondu moguće koristiti i za podešavanje starijih motora (bez katalizatora) što, katkada, rade natjecatelji s ograničenim budžetima. Za tu se svrhu na ispušnoj grani (gdje se sve cijevi spajaju u jednu) probuši rupa u koju se zavije Lambda. Običnim se voltmetrom potom mjeri napon na priključku lambde te je tako moguće podesiti idealnu mješavinu, bilo na rasplinjaču ili sustavu s ubrizgavanjem.
presjek Lambde:

Posted Image

Katalizator!!
Noćna mora nas "tunera" na modernim automobilima svakako je katalitički konvertor ili, popularnije, katalizator. Ovo je, u stvari, metalna kutija u kojoj se nalazi saćasti keramički monolit, najčešće, presvučen platinom. Uloga katalizatora, koji se koristi kod motora pokretanih bezolovnim benzinom, je u smanjivanju emisije štetnih plinova. Današnji, tzv. trostazni, katalizatori djeluju na ispušne plinove tako da izazivaju oksidaciju ugljičnog monoksida (CO) i ugljikovodika (HC) te redukciju dušičnih oksida (NOx). No, da bi se ovi procesi mogli odvijati na šupljikavoj površini unutrašnjosti katalizatora, potrebno ga je dovesti na radnu temperaturu (300 - 800 °C). Najveći problem ovdje se javlja kod pokretanja hladnog motora kada ispušni plinovi prolaze kroz nezagrijani katalizator. U svrhu što bržeg dovođenja katalitičkog konvertora na radnu temperaturu, u ispušnim se sustavima današnjih motora pribjegava različitim rješenjima. Najčešće se primjenjuje sustav naknadnog upuhivanja svježeg zraka u ispuh (ispred katalizatora) čime se, dodavanjem kisika, povisuje temperatura ispušnih plinova. Druga verzija zagrijavanja je ona s električnim grijačima unutrašnjosti katalizatora. Noćna mora,u stvari proizlazi iz činjenice da unutrašnja struktura katalizatora stvara veliki otpor strujanju ispušnih plinova čime se smanjuje snaga motora (kod nekih, navodno, i do 20%!), pa su katalizatori danas (kako na benzinskim tako i diesel motorima) još uvijek stvar velikih polemika i proučavanja (postavlja se pitanje svrhe redukcije štetnih plinova ovakvim "blokiranjem" ako, potom, za postizanje iste snage kao i bez katalizatora, treba staviti snažniji motor koji sagorjeva više goriva).

Posted Image

Prigušivači buke!!
Na kraju ispuha dolazi, vjerojatno i najpoznatiji dio, ispušni lonac. Pravilnije rečeno "prigušivač", ovaj je dio ispušnog sustava, opet, nekakva metalna kutija kojom se pokušava postići smanjenje buke. Naime, plinovi koji nastaju izgaranjem smjese goriva i zraka veoma se brzo šire izlazeći iz cilindara pod visokim pritiskom (i nadzvučnom brzinom). Uslijed toga, u ispušnom sustavu ovi plinovi uzrokuju veoma snažne titraje (frekvencije od nekoliko tisuća u minuti) koji bi, bez adekvatnog prigušenja, stvarali ogromnu buku (vjerojatno ste, berem jednom, čuli motor nekog natjecateljskog automobila koji nije imao ispušni "lonac"). Kako bi se umirilo ove titraje, na kraju (poslije katalizatora) ispušnog sustava postavljaju se prigušivači. Ovdje se radi o tzv. refleksijskom prigušivaču koji znatno usporava strujanje plinova, no time i stvara relativno veliki protutlak u ispušnom sustavu, smanjujući tako upotrebljivu snagu motora. Najbolje rješenje, glede protutlaka, je apsorpcijski prigušivač. Kod njega plinovi prolaze perforiranom cijevi omotanom apsorpcijskim (prigušnim) materijalom. No, kod ovakvih se prigušivača brzina strujanja plinova ne smanjuje znatno što za posljedicu ima i znatno veću buku motora (uz to, tek će dobro proračunate dimenzije ispuha dati doista veću snagu, kakav god prigušivač mi stavili). Kao i uvijek, proizvođači automobila nude kompromisno rješenje. To je apsorpcijsko - refleksijski prigušivač koji se prema stvorenom protutlaku i buci na izlazu nalazi, dakako, negdje oko "pola puta" između prethodna dva rješenja.

Posted Image

Velika cijev - mnogo buke, ali ne i uvijek više snage (dinamika fluida je komplicirana stvar...)

Posted Image



Preuzeto sa:
Opel Team Croatia Posted Image

#2 zzz156

zzz156
  • Alfista
  • 150 posts
  • Lokacija:Bih, Zvornik
  • Alfa model:156

Posted 15 November 2012 - 05:54 PM

imam pitanje, mozda je off topic ali kad se vec spominje auspuh...imam zelju da ugradim dodatnu granu ispred zadnjeg lonca , da bude cista cijev sa identicnim zavrsetkom kao i ova sa lonce, nista sad neki folovi golovi...kao rezultat dobio bih bucniji, dosta bucniji zvuk, koji bi htjeo da regulisem el ventilom za potrebe kad ide dijete i zena da ne "trpe" moje hirove, sad trebao bih strucnjaka koji bi potvrdio moju teoriju kao izvodljivu pa da se uhvatim posla, i trebao mi nekog da mi da ideju kakav ventil (od cega) da stavim a da me ne zakuje za asfalt kad vidim cijenu..molim moderatora da prebaci pitanje u temu gdje spada ..hvala

Edited by zzz156, 15 November 2012 - 05:54 PM.


#3 saracvrle

saracvrle
  • Alfista
  • 496 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:tudji automobili
  • Alfa model:Lancia Seat Dacia Reno i IMT539K

Posted 15 November 2012 - 09:41 PM

Od kamiona ili autobusa tkz motorna kocnica

#4 zzz156

zzz156
  • Alfista
  • 150 posts
  • Lokacija:Bih, Zvornik
  • Alfa model:156

Posted 15 November 2012 - 11:38 PM

hm samo zar motorna kocnica (frena) ne ide na zrak, pa zrak pokrece klip koji pokrece klapnu da zatvori(prigusi) izduvne gasove?? meni bi nesto trebalo tipa el magnet koji bi zatvarao klapnu samo taj jedan dodatni dio auspuha....

Attached File  auspuh.jpg   41.74KB   9 downloads

nekako sam vise imao u mislima neki ventil od grijanja (zbog promjera) nista tako robusno mi drugo ne pada na pamet sa promjerom od oko f50-f60 kolko li je vec promjer ...osim praviti nesto mehanicko, sa sajlama....sto ce izgleda na kraju biti krajnja opcija, najlaksa i najefikasnija, al najruznija!!! ako nekome padne sta na pamet....pisite!

#5 saracvrle

saracvrle
  • Alfista
  • 496 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:tudji automobili
  • Alfa model:Lancia Seat Dacia Reno i IMT539K

Posted 18 November 2012 - 07:41 PM

skines ventil za vazduh pa stavis el. i eto ti

#6 Snajco

Snajco
  • Alfista
  • 183 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kraljevo
  • Alfa model:Alfa 147 1.6 120ks

Posted 08 December 2012 - 07:49 PM

Skoro se vracam iz Beograda Ibarskom mag i stanemo u GM na pice. Kad smo posli iz levog izduva gde je inace lonac viri neka macka :))) kad ono staklena vuna visi pola metra kao da sam macku progutao. Inace primetio sam unutra da je bucnije nego inace, verovatno zbog te vune bilo zapuseno pa se odrazilo na buku u kabini.

#7 joca 147

joca 147
  • Alfista
  • 25 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kladovo
  • Alfa model:156sw 1.9jtd

Posted 12 December 2012 - 10:04 PM

ako skinem katalizator da li ce 1.6 od 105ps da bude mnogo bucniji :(

#8 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,352 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 13 December 2012 - 08:24 AM

a koj katalizator?

#9 joca 147

joca 147
  • Alfista
  • 25 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kladovo
  • Alfa model:156sw 1.9jtd

Posted 13 December 2012 - 09:02 PM

nema a, pa onda srednji lonac? :lol:

#10 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,352 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 13 December 2012 - 09:22 PM

Ima i to 3,zato te pitam koj? Sve je to lepo,al gde ces posle sondu da usrafis i kako ce se auto ponasati kad to uradis?

#11 joca 147

joca 147
  • Alfista
  • 25 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Kladovo
  • Alfa model:156sw 1.9jtd

Posted 13 December 2012 - 10:37 PM

cek, cek zar ne ide katalizator, srednji pa zadnji lonac?

#12 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,352 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 14 December 2012 - 08:26 AM

Idu 2 katalizatora pa jos jedan pa zadnji lonac.

#13 DarkoKS

DarkoKS
  • Alfista
  • 199 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Krusevac
  • Alfa model:Alfa 147 1.6ts 88kw

Posted 15 June 2013 - 02:53 AM

Vidim da je tema malo starija ali nebitno.Pretpostavljam da skoro sve vozace alfe 147 nervira onaj bojler od zadnjeg lonca :),pa tako i mene.
Imam jedno pitanje.Sta bi izgubio ako skinem zadnji lonac i stavim obicnu cevku umesto njega?

#14 zzz156

zzz156
  • Alfista
  • 150 posts
  • Lokacija:Bih, Zvornik
  • Alfa model:156

Posted 16 June 2013 - 11:50 AM

hmmm, malo previse bucno bi bilo po meni, al opet nek neko kaze ko je to uradio!!to je samo moja predpostavka.

#15 DarkoKS

DarkoKS
  • Alfista
  • 199 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Krusevac
  • Alfa model:Alfa 147 1.6ts 88kw

Posted 16 June 2013 - 04:12 PM

Ja sam skidao zadnji lonac kad sam ga farbao i mogu ti reci da nema ama bas nikakve razlike ,mozda malo,ali malo dublji zvuk.Zato i pitam ako je neko radio ili ako neko zna da iznese iskustvo..

#16 zzz156

zzz156
  • Alfista
  • 150 posts
  • Lokacija:Bih, Zvornik
  • Alfa model:156

Posted 16 June 2013 - 10:21 PM

na 156 mi je progorila cijev prije lonca pa mi je bucno preko 2000 o/min da ne pricam o voznji na vecim brzinama,probao sam nesto...stavio sam cijev od tog mijesta gdje mi je progorilo,napravio kao y prelaz provukao pored lonca pa stavio kao dvije cijevi ispuha i bilo je exstra zvuk,nekako kao pola/pola al mi je zapinjala ta cijev nije bila dobro savijena pa sam je skinuo e sad kad bude vremena probacu opet da to namjestim,za sada je stock....

#17 DarkoKS

DarkoKS
  • Alfista
  • 199 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Krusevac
  • Alfa model:Alfa 147 1.6ts 88kw

Posted 16 June 2013 - 11:13 PM

Znaci da moze :)
Probacu i ja ukoro :)

#18 Zverco

Zverco
  • Alfista
  • 1,315 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Leskovac
  • Alfa model:1.9 jtd Sportwagon

Posted 25 June 2013 - 08:36 PM

Evo kakav auspuff imam ja. Neki veliki Remus dr. mr. :xaxa:

#19 rekesidim

rekesidim
  • Alfista
  • 296 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Borca
  • Alfa model:alfa romeo 147 1.6 TS

Posted 06 July 2013 - 09:02 PM

U voznji na niskim obrtajima mi drnda auspuh,ne uvek,bio sam kod majstora za auspuh i kaze propao mi srednji kat.e sad pitanje,ubaciti samo lonac,ili univerzalni kat.

#20 zzz156

zzz156
  • Alfista
  • 150 posts
  • Lokacija:Bih, Zvornik
  • Alfa model:156

Posted 07 July 2013 - 12:07 PM

ako drnda samo na niskim obrtajima, mozda su samo gume koje ga drze oslabile ili se odlomili nosaci, pa kad je na niskim obrtajima i gusi ga on se trese a gume nemogu da absorbuju vibracije pa udara negdje u pod ili zadnji most....ne kontam da moze da drnda zbog katalizatora, jedino sta katalizator moze je da kad se razbiju celije unutra zna da zvecka, kao da ima keramike u loncu, kao kamencici "zve-zvek zvekecu"....sta ja znam...ja bi to hirurski odstranio....imaces malcice ljepsi zvuk! B)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!









Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!








ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub