Jump to content


Photo

Rucni menjac


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,574 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 22 December 2009 - 03:34 PM

Najveca brzina automobila zavisi od najvece snage njegovog motora. Motor razvija najvecu snagu pri visokom broju obrtaja(npr. najveca brzina je 140km/h pri 5500 obrtaja u minutu).
Prosecni automobilski tockovi obrnu se samo 1300 puta u minutu pri brzini od 140 km/h i zato motor ne moze da ih pogoni neposredno. Potreban je uredjaj koji omogucava da se pogonski tockovi automobila obrnu otprilike samo jednom dok se motor(radilica) obrne cetiri puta. Da bi se obrtaji tako prilagodili,uspostavlja se prenosni odnos u diferencijalu.
Posted Image
Odnos izmedju obrtaja motora i tockova je u tom slucaju jednak prenosnom odnosu u diferencijalu i obicno iznosi oko 4:1. Taj prenosni odnos je dovoljan pri ravnomernoj,dovoljno velikoj brzini ravnim terenom. Medjutim na usponu se brzina voznje smanjuje. Smanjuju se i obrtaji motora. Posto motori s unutrasnjim sagorevanjem imaju manje snage pri nizem broju obrtaja,motor jednostavno vise ne moze da savlada uspon,posustaje i na kraju se zaustavlja. Da bi se po potrebi motoru mogao da poveca broj obrtaja,a da se pri tome ne poveca i broj obrtaja tockova,treba povecati odnos izmedju obrtaja motora i obrtaja tockova.
To se ucini pomocu menjaca.
Posted Image
Ovako radi menjac
Posto su zupcanici u menjacu stalno u zahvatu,razume se da ne mogu da budu svi kruto spojeni sa svojim osovinama,jer bi u tom slucaju menjac bio blokiran. Zupcanici koji nisu potrebni stepenu prenosa ukljucenom u odredjenom trenutku,moraju zato da se obrcu u prazno,sto znaci da ne smeju da budu spojeni s osovinom. U vecini menjaca je to postignuto tako da su zupcanici jedne osovine kruto spojeni sa osovinom i uvek se obrcu zajedno sa njom,a zupcanici druge osovine se obrcu u prazno i s osovinom se spoje tek onda kad se ukljuci odredjeni stepen prenosa. Tada par zupcanika prenosi snagu.
Cvrstu vezu zupcanika s osovinom obezbedjuje caura za uzubljivanje koja je naglavljena na osovinu tako da se inace uvek obrce s njom,ali moze da se pomera po zlebovima u aksijalnom(uzduznom) smeru osovine.
Posted Image
Na obodu caure za uzubljivanje je zleb u koji zahvata viljuska za ukljucivanje stepena prenosa. Kada vozac uljuci (ubaci u) odredjeni stepen prenosa rucicom menjaca pomeri odredjenu sipku,a viljuska koja je na toj sipci pomeri odredjenu cauru za uzubljivanje ka zupcaniku odredjenog stepena prenosa, Caura za uzubljivanje se cvrsto spoji sa zupcanikom i tako uspostavi cvrstu vezu zupcanika i osovine.
Svrha menjaca
Snagu motora treba prilagoditi uslovima voznje i zato u prenosu snage postoji menjac. Sto je veci broj obrtaja(radilice)motora u odnosu na broj obrtaja tockova,to je veca snaga koja je na raspolaganju za pogon tockova. Deo prenosnog odnosa izmedju motora i tockova,koji ne moze da se menja nalazi se u diferencijalu.
Diferencijal(koji se naziva i prenosnik za izjednacavanje) omogucava razlicite brzine pogonskih tockova u krivinama. Naime,u krivinama moraju tockovi na spoljasnjoj strani krivine. Nagonjeni tockovi automobila se samiod sebe prilagodjavaju razlicitim brzinama.
Poluosovine koje su ugradjene svaka na svojoj strani diferencijala,prenose snagu motora iz diferencijala na pogonske tockove.
Automatski menjac
Vecina automobila u Evropi jos ima pedalu kvacila i rucicu menjaca za rucno menjanje stepena prenosa.Medjutim,cesto pritiskanje kvacila i menjanje stepena prenosa zamara vozaca i haba kvacilo i menjac.
Da bi se izbegli ti nedostaci,u automobile se sve vise ugradjuju automatski i poluautomatski menjaci. Kod poluautomatskih menjaca vozac menja stepene prenosa,a kvacilo se iskljucuje i ukljucuje automatski. Kod automatskih menjaca se automatski menjaju i stepeni prenosa pomocu komandnog mehanizma koji se upravlja prema brzini voznje i polozaju pedale za gas.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub