Jump to content


Photo

Tecni naftni gas(TNG)-ili voznja na gas


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,345 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 17 December 2009 - 02:59 PM

Tečni naftni gas ( TNG ) - ili vožnja na gas

Poslednjih godina našim ulicama se kreće sve veći broj automobila koje umesto benzina pokreće gas. Razlog je znatno niža cena gasa u odnosu na benzin. Još masovniju upotrebu gasa za sada koče relativno loša snabdevenost domaćih pumpi uređajima za točenje plina, ali i sumnja vozača u bezbednost automobila opremljenih ovim uređajem. Koliko se isplati vožnja na plin i da li je opasna. Ako se u automobil stručno i profesionalno ugradi kvalitetan plinski uređaj, cena pređenog kilometra biće prepolovljena, dok će sigurnost automobila ostati na istom nivou kao i pre. Sama ugradnja je relativno jednostavna i obavlja se za dan. Cilindrični rezervoar se obično smešta u gepek. Odatle se, kao i benzin, gas crevom vodi do motorskog prostora, gde preko isparivača ulazi u usisnu granu motora. Sva creva kojima se gas vodi kroz automobil su bakarna sa plastičnim omotačima, tako da je mogućnost oštećenja svedena na minimum. Najjednostavniji za ugradnju su stariji tipovi automobila koji imaju klasične karburatorske motore bez elektronike. U tom slučaju se količina gasa koji će ući u motor određuje mehanički uz pomoć membrane koja meri podpritisak u usisnoj grani motora i zavisno od njega reguliše i količinu gasa potrebnog za sagorevanje. Ovakvi sistemi su izuzetno pouzdani, ali samo pod uslovom da su stručno ugrađeni. Jedan od razloga je i taj što se za svaki tip karburatora pojedini delovi plinskog uređaja razlikuju.

Motor sa elektronskim ubrizgavanjem i plin

Kod motora sa elektronskim ubrizgavanjem benzina, kojih je danas možda i više nego karburatorskih, procedura ugradnje plinskog uređaja je komplikovanija. U ovom slučaju se određivanje količine gasa koji će ući u motor, kao i za benzin, prepušta elektronici. Svi “indžekšn” motori na izduvnoj grani imaju ugrađenu lambda sondu koja kontroliše sastav izduvnih gasova i šalje informacije elektronici koja upravlja radom motora. Kako sada umesto benzina u cilindrima sagoreva gas, i rad lambda sonde se mora prilagoditi novom režimu, što je posao za obučene servisere. Zato je i cena plinskih uređaja za karburatorske motore znatno niža od uređaja za motore sa elektronskim ubrizgavanjem.

Bezbednost automobila sa pogonom na TNG

Bezbednost je sa plinskim uređajem na istom nivou kao i bez njega. Rezervoari se izrađuju od specijalnog čeličnog lima debljine od 3 do 3,5 milimetara. Otporni su na udarce, tako da je proboj praktično nemoguć. Svaki rezervoar je snabdeven sigurnosnim ventilom koji u slučaju prekomernog porasta pritiska, na primer u slučaju požara, ispušta gas u atmosferu. Isticanje gasa usled pucanja ili oštećenja nekog creva koja vode plin do motora takođe je onemogućeno. Na rezervoaru postoji ventil koji registruje naglo pražnjenje, koje nastaje baš u slučaju pucanja creva i opet prekida isticanje čime se sprečava širenje požara.

Prednosti ugradnje uređaja sa pogonom na TNG

Spisak prednosti koje donosi ugradnja plinskog uređaja je dugačak. Prva i osnovna je niža cena pređenog kilometra, nego sa benzinom. Doduše treba napomenuti da je potrošnja gasa za 10 do 20 posto veća nego potrošnja benzina. Nije teško napraviti računicu posle koliko će se pređenih kilometara plinski uređaj sam isplatiti. Druga prednost je taj što plin produžava vek motora za oko 30 posto. Razlog je taj što gas ne razgrađuje motorno ulje, čime je podmazivanje kvalitetnije. Benzin, kada u obliku gorive smeše sa vazduhom uđe u cilindar, razgrađuje uljni film na cilindarskim košunjicama, što dovodi do habanja. Takođe, posle svakog gašenja motora jedna manja količina goriva ostaje u cilindrima, prodire u karter motora, gde se meša sa uljem i time mu narušava mazivna svojstva. Plin nema ni jednu od pobrojanih mana benzina. Na kraju pomenimo i možda glavnu prednost plina u odnosu na benzin, a to je drastično manje zagađenje. U plinu nema ni trunke olova, dok je nivo ostalih zagađivača šest do deset puta manji.

Šta mora da sadrži uređaj sa pogonom na TNG

Svaka plinska instalacija prema “Pravilniku o tehničkim normativima za uređaje i opremu za pogon motornih vozila na tečni naftni gas” (TNG) mora da sadrži rezervoar za gas sa pripadajućom armaturom i elementima zaštite, prečistač, isparivač, reduktor – regulator pritiska, ventil za gas, ventil za prebacivanje sa gasa na uobičajeno gorivo, vodove za gas visokog, niskog pritiska i sredstva za grejanje, električne uređaje i instalacije. Svi uređaji koji su u dodiru sa TNG – om moraju biti od materijala koji ne stvaraju zapaljive smeše, a hemijski su otporni na gas i ne menjaju njegove osobine. Ako ste u vaš automobil ugradili uređaj koji zadovoljava sve ove propisane zahteve, opustite se i uživajte u vožnji.

Održavanje gasnog uređaja

Održavanje gasnog uređaja se svodi samo na godišnje kontrole. Tada se proverava kvalitet instalacija, posebno na spojevima. Ređe se dešava da dođe do zagušenja filtera gasa i to kao posledica lošijeg kvaliteta gasa. Ovaj nedostatak se da otkriti po nedostatku snage i ne ravnomernom radu motora sa trzajima. Treba izbegavati dopunu rezervoara gasom iz kuhinjskih plinskih boca. Gas za potrebe domaćinstva je bogatiji eterskim uljem koje mu iz sigurnosnih razloga daje specifičan miris. Ulje, ali i druge nečistoće, kao što je korozija unutar boce, tada dospevaju u rezervoar gasa u automobilu. Posledica je zamašćivanje gasne membrane ili zagušenje filtera gasa. Zato je gas najsigurnije i najbolje točiti na pumpama koje su opremljene za obu vrstu usluga.


Oprez pri izboru "Majstora" i "uređaja"

Pravu jagmu koja sada vlada za opremom, za vožnju na gas, sve više i češće koriste raznorazni “majstori” da na brzinu ušićare. Brojni nazovi “stručnjaci” nanjušili su da je prepravka kola na jeftinije gorivo odličan posao, u kome može da se “mulja” do mile volje jer se samo retke mušterije “razumeju” u opremu. Većini ostalih može da se podmetne rog za sveću, a mamac je veliki – niža cena. Da bi postigli nisku cenu i privukli mušterije, nazovi “majstori” se služe raznim trikovima, najčešće uvaljivanjem falš delova kupljenih na buvljaku, a ostatak se sklepa od priručnih materijala u radionici. Drugi način je lažno predstavljanje marke. Ako platite ugradnju opreme “Lovato”, onda se upitajte zašto ste dobili “Kargasov” prekidač, BRC – ov multi ventil, bakarne cevi na koje je naknadno navučen plastični bužir i slično. Bitno je da se dobro raspitate šta dobijate za svoj novac. Nađite načina da se prethodno uverite u znanje i poštenje servisa kome poveravate ugradnju gasa. Nemojte ugrađivati opremu u petak, pošto u subotu idete na godišnji, uradite to mesec dana ranije.

Obratite pažnju na ugrađeni uređaj


Pravi servisi i pravi majstori ugrađuju multiventile za toroidne boce isključivo sa elektroventilom, te stoga vodite računa da vam jeftiniji majstor slučajno ne učini uslugu tako što će vavam ugraditi opremu za plin bez njega. Ako imate multi point, a nemate emulator dizni nego običan relej, znajte da ste nasamareni. Isti slučaj je i kada u kolima sa savremenim sistemom ubrizgavanja sa katalizatorom, posle prepravke nemate “Lambda” kontrolu gasa. To je jasan znak da ste naleteli na prevaranta. Isti epitet vredi i za “stručnjaka” koji ugradi “lutajuću” bocu, koja “tambura” po prtljažniku. Da bi se popravile posledice nestručne ugradnje, dara debelo prevrši meru. Zbog svega navedenog, ako se već odlučite da pređete na gas, zlatno pravilo je da ne škrtarite kada kupujete opremu i plaćate majstora za ugradnju. Zapamtite da se gas u kola ugrađuje samo jednom i treba da nadživi auto, a ne obrnuto.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!









Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!








ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub