Jump to content


Photo

Saveti Za Bezbednu Voznju


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Nesa

Nesa
  • Alfista
  • 5,574 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Nis
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:33 1,7 ie,156 1.8 TS,147 JTD

Posted 17 December 2009 - 02:15 PM

Dok se ljubitelji zimskih sportova raduju prvom snegu, a drugi ga čekaju nervozno, sada je pravo vreme za vozače da se pripreme za klizave, varljive puteve kakvi ih očekuju u hladnim mesecima koji su pred nama. Vozači treba da pripreme svoja kola i da počnu da razmišljaju o promeni načina vožnje.
Odgovarajuće planiranje, praktična Alfina svojstva i pribor uz određenu dozu predostrožnosti, mogu eliminisati velik deo opasnosti koju sa sobom nosi zimska vožnja.

Po pravilu, izbegavajte naglo kočenje, promene brzine i manevre upravljačem pri vožnji po klizavom putu.

Umesto toga vozite sporije, defanzivnije i održavajte rastojanje u odnosu na vozila ispred vas.

Pažljivo puštajte kvačilo ili ubacite u drugu brzinu prilikom kretanja kako bi izbegli okretanje točka u mestu. Izaberite zimski program za automatske menjače, ako je ta ponuda u opticaju za vaš automobil.
pelovi saveti za nepredvidivo vreme

Saveti za zimsko pripremanje automobila:

• Stavite zimske gume na vreme. Njihov poseban gumeni sastav i posebna vlakna bolje naležu na sneg i led što omogućava dobru vuču i kraću kočionu razdaljinu.

• Obezbedite da brisači vetrobrana budu čisti i glatki i da nema prepreka za vodeni mlaz. Kvalitetan antifriz treba da izdržava temperature do -20 stepeni celzijusa.

• Proverite akumulatore. Opelove akumulatore odlikuje mogućnost hladnog starta, ne iziskuju održavanje i nude punu snagu učinka čak i za veliki broj kratkih putovanja.

• Proverite da li svetla rade besprekorno. Redovno čistite kućišta – kod ksenonskih i nekih drugih halogenih sistema, funkcija visokog pritiska se stara o tome. Zimska provera kod bilo koje Opelove partnerske firme može biti od pomoći.

• Očistite čitav automobil od leda i snega pre kretanja. Vodite računa i da očistite krov kako bi se sprečili da sneg sa krova ugrozi druga vozila ili da sklizne dole i omete vidljivost vozaču prilkom naglog kočenja. Sva stakla, naročito vetrobran moraju biti potpuno očišćena od leda.
Najučinkovitiji način za čišćenje stakala je pomoću strugača za led ili sa razređenom nesmrzavajućom tečnošću za pranje stakla.
Testirajte kočnice pri polasku, kako bi ste stekli uvid u stanje puta – ali prvo pogledajte u zadnji retrovizor.

• Ukoliko automobil počne da zanosi na snegom pokrivenom putu, nemojte naglo kočiti. Umesto toga, aktivirajte kvačilo kako bi točkovima omogućili veću ugaonu stabilnost, okrenite upravljač u kontra stranu i lagano kočite ako je to potrebno.

Pojedini Alfa Romeo automobili su već dobro opremljeni za zimu. Na primer, novije Alfe poseduju ABS sistem sa ugaonom kontrolom kočenja, kontrolom vuče i osobinom ESPPlus kao standardom. Osvetljenje je važno: vozači moraju biti viđeni baš kao što je i njima potrebno da vide put i uoče moguće prepreke na njemu. Lampe za dnevnu vožnju obezbeđuju optimalnu vidljivost dok prilagodljiva kočiona svetla treperenjem upozoravaju vozača iza kada dođe do aktiviranja ABS sistema.
Bezbednost i udobnost u kabini su podjednako važni. Zagrevana sedišta i zagrevani upravljač predstavljaju imperativ za hladna zimska jutra. Dodatak za one čiji automobil ostaje napolju na hladnom vremenu, pomoćni grejač za automobil na gorivo sa daljinskim upravljačem i vremenskim prekidačem je takođe mogući deo opreme. Takođe, klima uređaj obezbeđuje brže odmaglivanje stakala odvođenjem vlage iz vazduha.


Poslednjih godina sve je neizvesnije kada ce poceti "prava" zima. Izvesno je jedino to da ce doci i da za nju treba biti spreman, jer, osim zimskih radosti, ona donosi i neke manje lepe stvari. Vozaci svakako spadaju u one kojima zima ni u kom slucaju ne ide na ruku. Da bi smo, koliko je to moguce, umanjili neprijatnosti koje nam sprema, o njoj treba na vreme misliti i za nju se na odgovarajuci nacin pripremiti. U ovom tekstu navodimo savete koji ce vam pomoci da zajedno sa svojim automobilom sa sto manje neprilika prebrodite zimski period.
Posted Image
Upotreba spreja sa podmazujucim i antikorozivnim svojstvima odrzava brave funkcionalnim

Zimski uslovi su posebno agresivni i podsticu propadanje automobila. Setite se samo sa koliko razloga prodavci polovnog automobila koji "zimi nije vozen" traze vecu cenu za svoje vozilo. Automobil, ipak, mozete i zimi slobodno koristiti, a pojacane mere nege i odrzavanja doprinece da zima na njemu ne ostavi previse traga.

Za pocetak, pre zime treba popraviti sva ostecenja na limu, makar bila rec samo o ogrebotinama laka. Zatim, obavezno proverite i po potrebi obnovite zastitu donjeg dela vozila. Kako predstoje mrazevi i snezne padavine, vrlo je verovatno da ce vase vozilo doci u kontakt sa solju koju putari koriste protiv ovih pojava. Slana "kasa" koja nastaje u kontaktu sa tockovima vozila zavlaci se u sve njegove pore, i pri tome ne strada samo lepota, vec i oni delovi od kojih zavisi bezbednost. Temeljno pranje posle svake voznje "slanim" putevima, takodje i "zavucenih" i skrivenih mesta, u mnogome ce pomoci da zimska upotreba ne odvede vas automobil na otpad pre vremena.

Ako je delove izduvnog sistema napala korozija, zamenite ih pre nego sto vas na ulici dovedu u nepriliku. Naravno, posvetite paznju i kocnom sistemu vozila. Servisu poverite kontrolu i otklanjanje svih eventualnih nedostataka. Mnogi to ne cine ali kocno ulje starije od dve godine zbog higroskopnosti (sklonosti ka upijanju vlage) treba zameniti!

Nakon limarije, pripremite i ostale delove osetljive na zimu. Zaptivke vrata i poklopaca na vozilu ("kedere") premazite glicerinom da ne bi zamrzli, a brave isprskajte podmazujucim i antikorozivnim sprejom (kao sto je npr. WD 40). Ako vase vozilo ima antenu na automatsko sklapanje, premazite je sredstvom protiv smrzavanja (u obzir dolazi i tanak sloj ulja, antikorozivni-podmazujuci sprej i sl.). Ove postupke ponavljajte periodicno tokom cele zime.
Posted Image
Ukoliko se zaptivne vrata ne premazu glicerinom, na niskim temperaturama mogu se zalepiti za vrata

Svakom vozacu je jasno da je dobra vidljivost jedan od osnovnih preduslova za bezbednu voznju. Ovaj uslov zimi nije uvek lako ostvariti, ali odgovoran vozac mora po tom pitanju da uradi sve sto je u njegovoj moci. Da biste dobro videli i bili dobro vidjeni, posvetite paznju svim elementima od kojih ovo zavisi.

Na vreme proverite ispravnost sistema za grejanje i provetravanje, odnosno klima uredjaja, i grejaca zadnjeg stakla, kako biste izbegli, ili sto vise smanjili, probleme sa zamagljivanjem stakala. Pomoci ce i povremeno premazivanje stakala sredstvom protiv zamagljivanja. Cistoca se, naravno podrazumeva, a i na zaprljanom staklu mnogo se lakse kondenzuje vlaga.

Istrosene metlice brisaca obavezno zamenite novim! U vodu za pranje vetrobrana dodajte sredstvo protiv smrzavanja koje je ujedno i sredstvo za ciscenje, a alternativno mozete koristiti alkohol ili spiritus. Naravno, i ovo treba uraditi pre nego sto pocnu mrazevi. Ne zaboravite da odmah nakon toga aktivirate uredjaj za prskanje dovoljno dugo da sredstvo protiv smrzavanja prodje kroz celu instlaciju, do same prskalice.

Prskalicu, ako treba, podesite da zahvata najvecu mogucu povrsinu vetrobranskog stakla. Farovi i dodatna svetla moraju biti ispravni i pravilno podeseni, a parabole sa odgovarajucom refleksionom moci. Ako je vas auto zasao u godine, proverite da li ih je neophodno zameniti. Kontrolisite i svu drugu svetlosnu signalizaciju na vozilu, ukljucujuci i uredjaj za sva cetiri zmigavca. Da li u vozilu imate rezervne sijalice prema propisima?

Jedan od najcescih problema koji zimi muci vozace je tesko startovanje motora u hladnim jutrima. Nerviranje i probleme te vrste izbeci cete jedino ako su svi odgovorni elementi u besprekornom stanju. Proverite nivo elektrolita u akumulatoru i po potrebi dolijte destilovanu vodu. Akumulator koji nije besprekoran zamenite novim pre pocetka mrazeva. Elektricni prikljucci treba da budu cisti, a njihovi spojevi sa dobrim i potpunim naleganjem.
Posted Image
Proverite stanje akumulatora na vreme, niske temperature otezavaju paljenje motora

Kod "benzinaca" kontrolisite i po potrebi obnovite sve komponente sistema za paljenje, pre svega svecice i kablove. Posebno kritican deo ume da bude razvodnik paljenja pa na njega obratite posebnu paznju. Cak i naprsline koje je nemoguce primetiti golim okom mogu da naprave ozbiljne probleme u radu motora, pogotovo kad se u njima nakupi vlaga.

Ako je na vasem vozilu neophodno kontrolisati i podesavati tacku paljenja, obavite ovu operaciju na vreme. Ako nameravate da za "dizelasa" koristite bilo kakvu vrstu zimskih aditiva za gorivo, i ovo je svrsishodno uciniti jedino pre nego sto nastupe niske temperature koje izazivaju zgusnjavanje nafte.

Ako automobil ne nameravate da koristite u duzem periodu, izvadite akumulator i dopunite ga pre sledece upotrebe. Za slucaj vrlo dugog mirovanja, akumulator dopunjavajte jednom mesecno, a prijace mu i da ga povremeno opteretite prikljucivanjem nekog elektricnog uredjaja.

Ni u kom slucaju ne ukljucujte motor vozila koje zimi dugo miruje radi kratkotrajnog "zagrevanja" na parkingu, jer bi ste na taj nacin prouzrokovali motoru samo stetu, a nikako korist. Ne pokrecite motor ako ne nameravate da se vozilom zaputite u iole ozbiljniju voznju!

Motor, sam po sebi, ne zahteva neke posebne postupke, ali dobro je pobrinuti se o nekim detaljima. Naravno, podrazumeva se da niste zaboravili antifriz, a stepen viskoziteta ulja u motoru mora da bude u skladu sa uputstvom proizvodjaca vozila (sto doduse vazi uvek, ne samo za zimsku upotrebu). Proverite stanje i zategnutost klinastih kaiseva za pogon agregata motora. Ako precistac vazduha raspolaze podesavanjem "leto-zima", podesite odgovarajuci rezim. Ne zaboravite da postavljanjem "zimske maske" olaksate motoru dostizanje radne temperature. O zagrevanju motora je u ovoj rubrici vec bilo opsirnije pisano (link), ovom prilikom ponovimo samo da motor ne treba zagrevati u mestu vec u voznji.
Posted Image
Ni novi letnji pneumatici nisu pogodni za zimsku voznju, pritisak treba redovno kontrolisati

Pritisak u pneumaticima mora, kao i uvek, da bude na propisanom nivou. Pozeljno je da bar na pogonskim tockovima imate zimske pneumatike, a ako planirate duza putovanja, ovo bi bilo dobro da shvatite kao obavezu. Najbolje bi, u svakom slucaju, bilo da od jeseni do proleca na svim tockovima budu gume sa M+S profilom. Ko se sprema u planinu, trebalo bi da pri ruci uvek ima lance za sneg. Za voznju izvan grada takodje nije zgoreg u prtljazniku nositi asovcic, dzak sa peskom i rezervnu odecu i obucu.

Mozda vam se ovaj popis priprema cini suvise opsiran. Imajte, medjutim, u vidu da su neki od ovih saveta najdirektnije vezani za bezbednost saobracaja, a za zivu glavu na ramenima, svoju i tudju, ni jedna cena ne bi smela da bude previsoka! Druga stvar je, kao sto smo vec rekli, da ce ove mere doprineti da vas auto jednog dana kao polovnjak vredi vise, a broj poseta servisu i prodavnicama rezervnih delova bice manji, sto ce kompenzovati troskove "zimskih priprema".

Takodje, lako je primetiti da velik broj postupaka navedenih u tekstu spada u redovan godisnji servis automobila. Zato, ako eventualno imate mogucnost da birate, pokusajte da odaberete kasnu jesen kao period za registraciju vozila kojoj predstoji tehnicki pregled, a pre kog je dobro obaviti redovne servisne intervencije (naravno, ne treba propustiti da se u servisu dogovorite o svim pojedinostima koje ocekujete). Tako cete obezbediti da sa operacijama koje je i inace manje-vise neophodno periodicno sprovoditi vas auto za predstojecu zimu bude u top formi.

Uz pravilnu pripremu, zima ne mora da bude bauk.

Edited by Nesa, 17 December 2009 - 02:18 PM.


#2 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 7,392 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 166 2.o TS 'o2

Posted 11 April 2014 - 06:31 PM

Saveti koji vam mogu spasiti život u vožnji
Nikola Marinković | 05. 04. 2014. - 08:00h |

Statistički podaci govore da je danas najveća verovatnoća da izgubite život vožnja automobila ili da vas isti udari. I pored napretka tehnologije iz oblasti bezbednosti, ljudski faktor i dalje preovladava u upravljanju vozilom, pa su greške neminovne. Opreznost za upravljačem je uslov svih uslova za bezbednu vožnju, ali potrebno je uraditi i više od toga kako bi zaštitili sebe i druge učesnike u saobraćaju. Evo nekih saveta koji vam mogu pomoći.

 

441319_11618115_ff.jpg?ver=1396608158

 

1) Mtrvi ugao

 

 

Jedna od najvećih noćnih mora je tzv. "mrtav ugao". To je prostor koji je nevidljiv preko bočnih retrovizora i često se označava kao uzrok saobraćajnih nesreća.

 

Novi modeli opremljeni su savremenim sistemima koji vozača upozoravaju da se drugo vozilo nalazi u vašem "mrtvom uglu". Kako mali broj vozila ima ove

Prodajete polovni automobil?
Postavite besplatan oglas.

sisteme, preostaje vam da koristite klasične retrovizore, odnosno da ih pravilno podesite. Važno je da oni budu tako podešeni da ne vidite delove sopstvenog automobila, jer se tako izbegava preklapanje slike koju vidite na unutrašnjem retrovizoru. Na taj način ćete vozilo koje dolazi sa strane videti barem na jednom od ova dva retrovizora.

 

2) Saobraćajni znakovi

218116_radovi-na-putu04-foto-n-markovic_

Sve češće se mogu čuti izgovori da je neko izgubio saobraćaj iz vida zbog saobraćajnih znakova, koji su mu odvukli pažnju. Zbog toga potrebno je obratiti više pažnje na sam saobraćaj.

 

Često na raskrsnicama ima dosta saobraćajnih znakova, ali i trepćućeg žutog

Pogledajte ponudu nemačkog sajta za polovnjake mobile.de na srpskom jeziku.

svetla, zbog čega većina vozača uspori kako bi bezbedno prošla kroz raskrsnicu.

 

Nažalost ima onih koji slepo "slušaju" znake i ne obraćaju pažnju na druga vozila. Stoga, oprez uvek mora biti prisutan bez obzira na prvenstvo prolaza.

 

3) Muzika

383089_afp-scott-olson-pierce-11_ff.jpg?

Tokom vožnje važno je ostati fokusiran na saobraćaj. Muzika je naš čest pratilac tokom vožnje. Istraživanja pokazuju da glasnoća i vrsta muzike utiču na kvalitet vožnje. Testovi su pokazali da su vozači koji slušaju muziku spolja izgledaju smireno, ali u stvari je sasvim drugačije.

 

Oni deluju smireno zbog muzike koju slušaju, ali u saobraćaju nisu dovoljno fokusirani na put ispred sebe. Ujedno, vozači koji slušaju muziku sa dosta ritma (elektronska muzika) imaju veće šanse da zbog toga načine ozbiljan saobraćajni prekršaj od onih kojima je radio isključen.

 

4) Svetla

275393_svetla-na-automobilima01rasfoto--

Kod nas su upaljena svetla obavezna i to je, prema stručnjacima, pravi način da izbegnete nesreću, jer vas drugi vozači na vreme mogu primetiti. Zbog toga je

Pogledajte ponudu polovnih vozila na sajtu Mojauto.rs.

manja varovatnoća da će drugi vozač krenuti u rizično preticanje ukoliko u daljini vidi farove vašeg vozila. Ujedno i umorni vozači će pre primetiti vozilo sa upaljenim svetlima nego ono sa ugašenim. Svetla su posebno važna za motoriste i bisikliste kojima ovakvo ponašanje u saobraćaju može spasiti život.

 

5) Ručna kočnica

 

Dobro proverite da li je vaša ručna kočnica u ispravnom stanju. Ona predstavlja alternativni način kočenja i veoma je važno da je koristite često, odnosno tokom parkiranja kako njena sajla ne bi korodirala, što se događa kada se retko koristi.

 

6) Pucanje gume

450801_miodrag-todorovic-asfalt-04foto-p

Jedna od najvećih opasnosti je da vam pri velikim brzinama eksplodira guma. Instiktivno većina vožača bi pritisnula kočnicu, ali to može dovesti do tragičnih posledica. Ukoliko dođe do kočenja sa takvom gumom, lako se može dogodi da izgubite kontrolu nad vozilom. Često dolazi i do prevrtanja. Iako zvuči paradoksalno, u tim trenucima potrebno je dodati gas (ali samo na kratko) kako bi se zadržala kontrola nad vozilom i osigurao pravac kretanja. Nakon toga smanjite brzinu i bezbedno se zaustavite pored puta.

 

Izvor: mojauto.rs



#3 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 7,392 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 166 2.o TS 'o2

Posted 14 April 2014 - 05:57 PM

Ovo za sigurno nije bezbedna voznja pa ukoliko praktikujete nesto od dole navedenog obavezno odustanite od takve prakse ...

 

Da li ste agresivan vozač?
M.I. | 12. 04. 2014. - 08:00h cat_icn_more.png 15:24h |

Ako ste u poslednje vreme pomislili kako je na ulicama sve više agresivnih i besnih vozača niste daleko od istine. U nedavnom istraživnaju Vašington posta, broj ljudi koji je priznao da osećaju "nekontrolisani bes prema drugom vozaču" se duplirao u odnosu na rezultate iz 2005. godine.

 

457117_bes_ff.jpg?ver=1397215590

 

 

Određeni ljudi se za volanom automobila pretvaraju u pravog mister Hajda, a pošto je agresivno ponašanje tokom vožnje ključni faktor u svake 2 od 3 saobraćajne nesreće, treba obratiti pažnju na ovaj rastući problem.

 

 

 

Šta je agresivna vožnja?

 

Agresivna vožnja podrazumeva namerno ponašanje koje ugrožava ljude i imovinu

 

 

 

poput brze vožnje, prolazak kroz crveno svetlo, prebliza vožnja automobilu ispred vas, cik-cak vožnja kroz saobraćajnu gužvu i presecanje putanje drugih vozila.

 

Šta utiče na agresivno ponašanje vozača?

 

Naravno da postoji ogroman broj različitih faktora koji mogu da utiču na loše

 

 

 

raspoloženje, ali je svakako najveći zagušenje saobraćaja. U prethodne 2 decenije se broj automobila u gradovima svih veličina višestruko uvećao pa su sasvim logična posledice toga sve veće saobraćajne gužve.

 

Istraživanja su pokazala da vozači ispoljavaju teritorijalno ponašanje - smatraju svoje vozilo delom ličnog domena i spremni su da ga brane ukoliko su ugroženi, a tu je i poseban osećaj moći koji se javlja za volanom mašine.

 

4 načina da saznate da li ste agresivni vozač:

252145_grafika3_ff.jpg?ver=1397215658Da li vam ova ponašanja zvuče poznato?

 

- Dajete gas čim se upali žuto svetlo

- Kada neko pokuša da se "ubaci" u vašu traku u poslednjem trenutku, nećete im to dozvoliti

- "Legnete" na sirenu kada neko sporo reaguje na paljenje zelenog svetla

- Frustrira vas spor vozač ispred vas pa im se "zabijate" u branik ili ga agresivno prestižete.

 

Ako je odgovor "da", to znači da se prepuštate agresivnom ponašanju tokom vožnje.

 

Kako da izbegnete da postanete agresivan vozač?

 

Agresivna vožnja ne samo da vas i druge stavlja u rizične situacije, ona može biti prilično skupa. Većina osiguranja neće pokriti troškove nemarne vožnje, a kako biste se opustili za volanom možete probati ove savete:

 

- Krenite na vreme jer kašnjenje prouzrokuje frustraciju

- Izbegavajte vožnju kada ste pod stresom ili ljuti

- Koristite saobraćajne izveštaje ili aplikacije koje će vas pripremiti na stanje u saobraćaju

- Ako vas to umiruje, slušajte muziku, radio ili audio knjige tokom vožnje

 

 

 

- Nemojte sve da shvatate lično, budite razumljiviji prema drugim vozačima

- Zapamtite da su crvena svetla i saobraćajna gužva van vaše kontrole i nema nikakvog smisla nervirati se.



#4 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 7,392 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 166 2.o TS 'o2

Posted 10 January 2016 - 12:36 AM

Vožnja po snegu: Šta znati, šta raditi, šta ne raditi

Prve obilnije snežne padavine signal su za sve učesnike u saobraćaju da treba da se prebace u zimski mod razmišljanja. Iako su zime nešto blaže a snega je manje nego ranije, vozače u Srbiji tokom godine očekuje nekoliko meseci vožnje u otežanim, zimskim uslovima na koje se treba prilagoditi.

Izvor:

nedelja, 3.01.2016. | 18:24 -> 21:03
 
85494559556880c93a19ce619328798_v4_big.j

Kao i svake godine u ovo vreme nije na odmet da se podsetimo nekih saveta i pravila ponašanja koja će nam pomoći da vožnju po snegu započnemo i završimo bezbedno.

Ključne reči trebalo bi da budu znanje i opreznost - a ne strah. Ali, pre svega, neophodno je da vaš automobil bude adekvatno opremljen za sneg.

Informacije o obaveznoj zimskoj opremi možete pronaći u posebnom tekstu koji se bavi ovom temom, a suvišno je napominjati da ne treba ni da pomišljate na vožnju ako na vašem automobilu nemate montirane zimske pneumatike.

Gume jesu obavezan deo opreme na automobilu, ali nisu jedina stvar koja vam je neophodna da biste krenuli na put po snegu
5065729356880c93ccaba896110544_v4_big.jp

Dobri brisači i tečnost za pranje vetrobrana koja ne ledi kada su temperature u minusu jednako su važni za preglednost u vožnji. Vodite računa da uvek imate dovoljno tečnosti u spremniku a ako idete na duži put ponesite sa sobom rezervno pakovanje, može vam zatrebati usput.

Metlica ili četka kojom ćete očistiti naslage snega sa parkiranog automobila takođe spada u spisak stvari koje neizostavno treba da imate kod sebe, baš kao i strugač leda.

Kada očkujete da sneg napada preko noći, ove dve alatke možete držati i u kući, kako biste ujutru pre ulaska u automobil najpre očistili snežni nanos, pa tek onda otvorili vrata vozila.

U svakom slučaju, pre vožnje obavezno uklonite sav sneg sa vašeg automobila. I sa krova, i sa haube i sa bočnih stakala i sa registarskih tablica.

Na taj način ćete sprečiti da sneg spada tokom vožnje na vetrobransko staklo vašeg automobila, ali i da zasipa vozila koja se kreću iza vas i ometa druge vozače.

Unutrašnje površine prozora u automobilu obavezno odmaglite pre kretanja. Savet je da topao vazduh iz ventilacionog sistema usmeravate i prema vetrobranu, kako bi ova staklena površina ostala topla tokom vožnje.

Aktiviranje klima uređaja dok je uključeno grejanje najefikasnije odmagljuje stakla.

Ako ventilacija ne može da odradi posao do kraja, postarajte se da u automobilu imate suvu i čistu krpu da biste doprli do delova stakla koja su i dalje zamagljena.

Proverite da li su brisači zalepljeni za vetrobransko staklo zbog leda koji se stvorio između dve vožnje, takođe, nemojte ih koristiti dok na vetrobranu ima leda. To je pogubno za brisače.

Dugoročno izlaganje veoma toplom vazduhu u vožnji učiniće vas pospanim i dekoncentrisanim pa povremeno otvarajte i zatvarajte prozore kako biste provetrili automobil i zadržali koncentraciju i budnost u vožnji.

Recept za bezbednu vožnju po snegu - bez žurbe i naglih pokreta
36367469156880c93f0d66023115794_v4_big.j

Sneg na putu zateva od vozača da se prilagodi na nove uslove u vožnji, ali i da promeni način razmišljanja. Zlatno pravilo je da ne pravite nagle pokrete i manevre.

Važno je i da se ne krećete neprimereno brzo, odnosno da vozite sporije nego onda kada na putu nema snega.

Na putu ćete ponekad naići na posebne saobraćajne znake za ograničenje brzine, koje važi samo u slučaju snežnih padavina na putu. Kada vidite takav znak, obavezno prilagodite brzinu vozila broju koji piše na tabli.

Uvek držite bezbedno odstojanje u odnosu na vozilo ispred vas, u nadi da će se istog saveta pridržavati i vozač koji se nalazi iza.

Takođe, kada padne sneg više ne možete voziti u istom stepenu prenosa, u kojem ste vozili po suvom. Posebno kada skrećete ili prolazite kroz raskrsnice u ovako teškim uslovima.

Generalno, savet je da ručicu menjača tokom vožnje ubacite u nižu brzinu, čime ćete postići bolje prijanjanje tokom promene pravca.

Šta kaže nauka?  

Da bi se vozilo ponašalo kako to od njega očekujete - da skrene kada okrenete volan u željenom smeru ili da se zaustavi kada pritisnete kočnicu, presudno je dobro prijanjanje guma.

S obzirom da se kontakt automobila sa kolovozom ostvaruje preko pneumatika, trenje između guma i asfalta je ključni faktor u procesu vožnje.

Koeficijent trenja može se kretati od 0 (kada trenje između dva objekta uopšte ne postoji) do 1 (ozančava maksimalno moguće trenje). Kvalitetne automobilske gume u kontaktu sa potpuno suvim asfaltom imaju koeficijent oko jedinice.

Kada se iste te gume kotrljaju po vlažnom kolovozu, koeficijent već pada na 0,7, što nije previše opasno, ali zahteva povećanu opreznost u vožnji.

Međutim, na snegu se stvari dramatično menjaju. Koeficijent pada na svega 0,15, a u slučaju leda na samo 0,08.

To znači da je trenje u zimskim uslovima vožnje (sneg ili led) desetak puta manje nego kada vozite po suvom asfaltu i na temperaturama koje su znatno iznad 0.

Kada smo naoružani teorijskim znanjem, vreme je da pređemo na praksu
71446526556880c9421f10237426340_v4_big.j

Kao što smo već napomenuli, u vožnji po snegu bitno je da okretanje volana i pritiskanje papučica za gas i kočnicu izvodite blago i odmereno.

Pri polasku iz mesta umereno dodajte gas lagano pritiskajući papučicu, dok ne osetite da se vozilo pokrenulo iz mesta i da točkovi imaju dobar kontakt sa podlogom.

Ako zbog snežnog pokrivača ne možete da krenete, probajte da naizmenično ubacujete ručicu menjača u prvu brzinu i u rikverc, pomerajući auto pomalo napred-nazad, sve dok se ne izvučete iz snega.

Smanjeno trenje između guma i putne podloge usloviće duži zaustavni put, pa sa kočenjem treba započeti ranije, primenjujući takođe manju silu pritiska na komandu nego kada vozite po suvom. Na taj način se izbegava i gubitak kontrole nad vozilom usled naglog kočenja.

Treba imati na umu da zaustavni put može da bude dva, tri pa i pet puta veći nego kada kočite po suvom.

Kada vozite na uzbrdici, pokušajte da ravnomerno držite gas i da se ne zaustvljate bez potrebe, jer se može desiti da više ne možete da krenete. Ako automobil ispred vas stane, vodite računa da mu ostavite dovoljno prostora da može ponovo da krene - računajte na to da može da se desi da prokliza i da počne da se nekontrolisano kreće unazad.

Prestrojavanje je veoma nezgodan proces po ovako teškim uslovima za vožnju.

Iako znaju da im je izuzetno teško da zaustave svoj automobil, neki vozači zanemaruju tu činjenicu i prestrojavaju se ispred drugih vozača kao da je put suv. Kako znaju da će vozač kojem su presekli put biti u stanju da se zaustavi? Ne znaju, zato je važno da uvek držite adekvatno rastojanje i da omogućite sebi da se bezbedno zaustavite.

Kada vi menjate saobraćajnu traku, nemojte da pravite nagle pokrete volanom i da žustro dodajete gas, jer možete da izgubite kontrolu nad vozilom.

U svakom trenutku tokom vožnje važno je da budete potpuno koncentrisani i još pažljiviji nego inače, jer se vozačke greške na snegu retko opraštaju.

Ako nemate dovoljno iskustva u vožnji po snegu, potražite prazan parking ili neku drugu ravnu i prostranu površinu na kojoj se ne odvija saobraćaj i nema drugih vozila ili pešaka u blizini. Tu ćete moći da uvežbate promenu pravca, ubrzavanje i kočenje u snežnim uslovima i da steknete osećaj kako se vaš automobil ponaša na snegu.

Pripreme za put: Očekujte neočekivano  

U idealnom svetu, putarske službe rade savršeno i putevi su uvek očišćeni od snega. Međutim, iako se putari trude da očiste sneg sa kolovoza što pre, ponekad je zbog teških vremenskih uslova ili ljudskog faktora to nemoguće uraditi u kratkom vremenskom roku.

Zato, ako polazite automobilom na put po snegu, obavezno se informišite se o stanju na putnom pravcu kojim ćete se kretati, ali uvek računajte i na mogućnost da se situacija u mešuvremenu izmeni i pogorša.

Budite spremni na to da ćete u automobilu možda provesti više vremena nego što ste planirali - napunite rezervoar do vrha, kako biste imali dovoljno goriva za rad motora u mestu i grejanje u slučaju zastoja.

Isto važi i za vaš mobilni telefon - napunite bateriju do kraja uoči polaska na put. Ponesite i dovoljno tečnosti i nešto hrane za svaki slučaj, a nije na odmet da imate i ćebe u vozilu.

Vaša iskustva u vožnii po snegu možete podeliti u komentarima. Vozite pažljivo i srećan put!

 

Izvor: b92.net






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub