Jump to content


Photo

Alfa Romeo Avio motori


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Gocy

Gocy

    Presidente

  • Administrator
  • 8,218 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Naissus
  • Interesovanja:Alfa Romeo
  • Alfa model:Ex 33 1.7 IE '9o Ex 146 1.7 16V '97 Ex 166 2.o TS 'o2 Brera Italia Independent '1o

Posted 09 December 2009 - 12:35 PM

U svojoj dugoj istoriji osim: trolejbusa, autobusa, vozila specijalnih namena, kamiona, itd., Alfa Romeo je proizvodio avio motore. O ovome se zaista malo zna.
U narednom tekstu probacu da objedinim proizvodnju avio motora sa propratnim slikama.


Alfa Romeo Lynx

Armstrong Siddeley Lynx je avio motor sa 7 cilindra koji je dizajnirao Armstrong Siddeley. Testiranje je pocelo 192o i trajalo do 1939. U ovo doba proizvedeno je 6ooo jedinica. Ove avio motore sa 2oo KS (15o KW) u Italiji je licencirano radila alfa i poznati su kao Alfa Romeo Lynx.

Posted Image

Koristili su se na avionima tipa:Breda Ba.19, Breda Ba.25 i IMAM Ro.10.

Alfa Romeo D2

Alfa Romeo D2 je bio devetocilindarski motor namenjen vazduhoplovnim letelicama koji se proizvodio u Italiji. To je bio tipican motor sa 24o do 27o KS. Pre njega ugradjivani su drugi alfini motori u razne vrste aviona, ali su to bili motori automobila.
Dizajner ovih motora, je bio niko drugi nego, poznati Vittorio Jano. U periodu izmedju 1931 i 1934 izradjeno je 6oo jedinica.

Posted Image

Ugradjivane su u tadasnje tipove aviona: skolski Breda Ba.25 i Caproni Ca.101.

Alfa Romeo 125

Alfa Romeo motor izradjen na osnovu Bristol Jupiter i Pegasus avio motora. Kasnije su nastali avio motori poznati kao 125, 126, 128, 129 i 131. 126-RC34 kao osnovu ima Bristol Pegasus a 126-RC35 za osnovu ima Jupiter devetocilindricni avio motor. Ovi motori su uglavnom ugradjivani u italijanskim bombarderima iz drugog Svetskog rata. U periodu izmedju 1934 i 1944 proizvedeno je skoro 11 ooo komada.

Posted Image


A sada kako je uopste doslo do toga da se u alfi proizvode avio motori.

Italija je u prvi Svetski rat usla sa dubokom recesijom. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) se nasla u ocajnickoj borbi sa nedostatkom sredstava a uspesni italijansko biznismen Nikola Romeo se pojavio kao spasioc stekavsi alfinu imovinu uspesnim vodjenjem kompanije kroz nemirne ratne godine.

Posted ImagePosted Image

Pre prvog svetskog rata Italija nije imala znacajne avio snage, ali nakon primirija 1918, 12 ooo vazduhoplova i 25 ooo avio motora je izgradjeno. Italija je postala cetvrta vojna snaga na svetu, odmah iza: Francuske, Velike Britanije i Nemacke.

Period izmedju dva rata je karakteristican po "eksploziji" italijanske avio industrije, odnosno njenom napretku. Medju njima je brzinski rekord hidro aviona (jos uvek neoboren: Macchi, 1934), dva avio putovanja preko Atlantika pod vodjstvom Italo Balbo-a (Juzna Amerika, 1930; Severna Amerika, 1934), i Schneider Cup za hidroavione koga su 4 puta osvajali Italijani.

A dole na tlu, ubrzo posle prvog Svetskog rata kompaniji koja sada nisi ime Alfa Romeo su se pridruzili  Enzo Ferrari i Vittorio Jano. Jano je postigao veliki uspeh na stazama svojom alfom P2 a shodno time je rastao ugled i prestiz kompanije. Tadasnja vlada Italije je toliko bila impresionirana dostignucima kompanije da su upitali Nikolu Romea da li zeli da po licenci proizvodi britanske Bristol Jupiter avio motore.

Izbor Jupitera nije bio slucajan. U ranim 192o-tim, Caproni-Bristol Coanda vazdusna letelica je bila odabrana od strane komiteta koji je kontrolisao fond i istom dodao jos 8oo ooo £ za dalju izgradnju italijanske avio industrije. Model aviona, izradjen od strane engleskog Bristola je poslat u Caproni fabriku avio letelica u Italiji, na osnovu koga su izradjena jos dva komada. Nazalost, probni letovi su bili izvedeni po strahovito losem vremenu i lose performanse su uticale da avion bude odbacen.

Neuspeh ovog poduhvata nije uticai na odnos izmedju italijanske vlade i kompanije Bristol vec je bez sumnje obezbedio put ugovoru licenciranoj proizvodnji Jupiter/Pegasus avio motora od strane Alfa Romea.

Medjutim, uprkos uspehu na trkalistima i tehnickoj superiornosti, alfa finansijski nije bila jaka, daleko od toga. Poziv Vlade za izgradnju avio motora nije bio komercijalno atraktivan ali je ipak bio poziv koji Alfa Romeo nije mogao da odbije zbog ugleda i casti tako vrednog rada za Vladu. Nazalost, izrada alata za proizvodnju avio motora je samo pogorsala finansijsku situaciju.

Oznaka Alfa Romea za licencirane Jupiterove motore je bila 126-RC35. Pod Janovim vodjstvom, alfa je u narednim godinama preuzela doradu i proizvela 126-RC34 avio motor i civilnu varijantu istog sa oznakom RC10.

Okupljanjem mracnih oblaka drugog Svetskog rata, proizvodni kapaciteti avio motora su znacajno porasli ukljucujuci motore od 2oo KS, 115-II sa 6 cilindara i obrnutim vodenim hladjenjem dobijena je licenca za izradu britanskog sedmocilindricnog Armstrong-Siddley Lynx avio motora.

Posted ImagePosted Image

Alfa je snabdevala avione tog vremena motorima ukljucujuci Caproni 202M iz 1936 godine, sav od drveta, jednokrilac nisko usadjenih krila, kome je odgovarao AR 110 sestocilindrucni linijski motor sa dva drvena propelera. Jedan takav aviom je izveo let od Italije do Etiopije za punih 37 sati, januara 1939 godine. Nakon rata izradjeno je nekoliko malih serija, uglavnom za vojnu upotrebu, ali su korisceni i u civilnom vazduhoplovstvu cak do 197o godine.

!939 godine, izbijanjem rata u Evropi, kompanija koja se sada nalazi u drzavnom vlasnistvu (Musolinijev rezim) prestaje sa proizvodnjom automobila i orijentise se ka proizvodnji avio motora, autobusa i motora za brodove.

Posted ImagePosted Image

Alfin agregat 126-RC34 je popunjavao znacajan broj italijanskih aviona drugog Svetskog rata. Jedan od njih je bio Savoia-Marchetti SM79 Sparviero (Sparrowhawk), veoma tipican jednokrilac mesovite konstrukcije za svoje doba. Za razliku od vise poznatog nemackog Junkers Ju 52 on je posedovao 3 alfina motora 126-RC34 zasebne snage od 780 KS (582 kW). Bio je zamisljen kao putnicki civilni avion ali je ulaskom Italije u rat dobio drugu namenu, ipak, opste misljenje je da je bio jedan od najboljih bombardera tokom rata. Zbog svoje siluete stekao je nadimak 'Gobbo Maledetto' ili 'Hunchback' - grbavac od strane Italijana.

Posted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted Image

Neljubaznost i ocigledno ogranicavanju pristupa Alfa Romea novom dizajniranju motora sa britanskom kompanijom Bristol i Armstrong-Siddley, kao i nedovoljno domaceg iskustva za izgradnju avio motora kao pogodan saveznik se nasla Nemacka.

Kada su nestale zalihe DB601 (koriscenog u lovackom tipu aviona Messerschmitt Bf109) avio motora, Alfa Romeo je zapoceo proizvodnju licencirane kopije sa oznakom RA-1000 RC41 Monsonie (Monsoon) ali je proizvodnja isla sporo. Iako su lovacki avioni Macchi C202 Folgores bili puno brijniji u odnosu na ostale lovce italijanske flote njihova ukupna proizvodnja je zavisila od brzine proizvodnje motora, tako da su ostali na cifri 15oo.

Kraj rata u Evropi je video ogroman deo italijanske industrijske infrastrukture u rusevinama. Njene vazdusne snage (Regia Aeronautica) skoro da nisu ni postojale a avio nauticka industrija je imala slabu sansu za oporavak nasuprot naprednoj i omasovljenoj tehnologiji Britanaca i Engleza.

Na kraju je Alfa Romeo izgradio fabriku i vratio se onom cime su se najbolje bavili - izradi automobila. Ovo je svedocenje o nivou sofisticiranosti automobilske tehnologije kakvom je Alfa mogla nastati, i poput feniksa, iz pepela drugog svetsog rata vratila se u punom sjaju veoma konkurentna.

Avio motori koje je alfa proizvodlia su:

110 (six-cylinder inverted inline)
115-II (six-cylinder inverted inline)
126-RC35 Radial
126-RC34 Radial
RC10 Radial (Civil version of the RC34)
128-RC18
128-RC21
135 RC32
RA1000
RA1000 RC41 (License built DB 601)


Nadam se da vam prica nije dosadila. Nekoliko pasusa ne vezanih za alfu iz originalne "price" sam izbacio, da bi ostalo ovo sto ste procitali. Takodje, neke od fotografija skoro da nisu vezane za srz celokupne price, izdvojene su iz moje kolekcije i mislim da ih je lepo imati. Ovo je samo delic price u kojoj je pomenuto nekoliko bitnih imena u istoriji marke, kao sto je pomenut i jedan mali deo citave jedne epohe. Trudicu se da kroz ostale automobile i periode zajedno sagledamo citavu istoriju onog sto je neizbrisivi deo svih nas.

Edited by Gocy, 09 December 2009 - 09:54 PM.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub