Jump to content


Photo

Stogodišnja istorija logotipa Fiat


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Nino147

Nino147
  • Alfista
  • 1,103 posts
  • Pol:Male
  • Lokacija:Niš
  • Alfa model:Giulietta 1.4 Tb, ex 147 1.9 JTD

Posted 27 November 2009 - 04:33 AM


(logotipi su u dnu teksta, dok se ne omoguci da se sukcesivno. posle svake recenice postavljaju attachmenti)


Kroz svoju bogatu istoriju proizvodnje automobila, kompanija Fiat (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) ima i bogatu tradiciju promene svog logotipa. Izgled znaka ovog italijanskog proizvodjaca menjao se zavisno od opštih trendova automobilskog dizajna. Hronologija pocinje 1899. najavljujuci nastanak Fiata, da bi se poslednja izmena dogodila poslednje godine XX veka.

1899
Giovanni Agnelli, Lodovico Scarfiotti i grof Emanuele Bricherasio 11. jula 1899. sastaju se u ateljeu Ernesta Torrette, kako bi zapoceli stvaranje fabrike automobila ( Fabbrica Italiana di Automobili Torino).
Tim cinom, u Torinu, zapocinje jedan od najznacajnijih poslovnih poduhvata veka, a ciju ce istoriju stvarati ljudi, motori, putevi, tehnologija i umetnost. Medju njima, jedan od znacajnijih ucesnika je i slikar Giovanni Carpanetto, zadužen za organizaciju i kreiranje javnog manifesta za taj dogadjaj. U gornjem uglu umetnik oslikava malu grafiku sa inicijalima fabrike koja ce da postati prvi simbol torinske fabrike. Nešto kasnije ovo rešenje bice izvedeno u u rokoko stilu na celicnoh plocici. Na tom simbolu mogao je da se ocita skraceni naziv fabrike sa serijskim brojem prozvedenog automobila. Model Fiat 3 1 HP, poznat i kao 4 HP, bio je prvi na kojem se našao ovaj simbol u razdoblju od 1899. do 1900. godine.


1901
Dve godine nakon osnivanja torinske fabrike proizvodnja vozila dobija industrijsku dimenziju. Modelom 12 HP pocinje primena novog simbola od celika sa novim grafickim i stilistickim dodacima. Promenom Carpanettovog fonta, Fiatov simbol dobija novo vizuelno rešenje: Fiatovo ime se i dalje nalazi u centru pravougaonika, ali sada bez interpunkcije nakon svakog slova kao do tada, a slova su dizajnerski uravnotežena, modernija i personalizovana. Interesantni su i drugi graficki elementi: izlazece sunce, kao simbol života, svojim zracima osvetljava simbol koji se nalazi okružen biljkama, kao simbolom procvata fabrike. Na vrhu plocice nalazi se serijski broj šasije.


1904
Od 1903. godine Fiat preuzima sve znacajniju ulogu na tržištu automobila izvozeci vozila u Francusku, Englesku, ali i u Ameriku. Te godine proizvedeno je 134 vozila modela 12 HP.
Simbol više ne predstavlja iskljucivo proizvod, vec citavu fabriku, što je vidljivo na simbolu iz 1904., bez punog imena fabrike i broja šasije. Do 1926. godine koristice se elipsasti simbol slican onom prethodnom: motiv izlazeceg sunca na svetlo plavoj podlozi. Font je identican prethodnom sa zaobljenijim slovom A. Ovaj simbol ponece model Fiat 24-32 HP, kod kojeg ce se, istovremeno simbol po prvi put naci na vidljivom mestu: na vrhu hladnjaka.
Tek ce 1912. simbol da doživi odredjene promene: postaje pljosnat sa blagim ispupcenjem kako bi se prilagodio novom kruškolikom obliku hladnjaka. Fiat Zero (1847 cm 3 ) prvo je vozilo na kojem ce da se nadje novi simbol, a ujedno i vozilo proizvedeno u znacajnijim kolicinama: od 1912. do 1915. proizvedeno je preko dve hiljade komada.
Simbol ce ostati u upotrebi do 1926. kada prestaje proizvodnja modela Fiat 501 i 502. U medjuvremenu, tacnije od 1921. godine, uvodi se potpuno novi okrugli znak.


1921
Znak iz 1921. godine, na cijoj beloj podlozi dominira crveni natpis, pojavice se prvi put na modelu SuperFiat sa 12 cilindara i na modelu 519 sa 6 cilindara. Njega ce do 1934. da preuzmu svi modeli sa 6 cilindara.
Prvi okrugli znak se pojavio se nešto ranije na Fiatu 801, sportskom modelu ucesniku Grand Prixa. Njegova primena na vozilima serijske proizvodnje zapocela je modelom SuperFiat.
Znak iz 1921. ostace nepromenjen nekoliko godina sa tek pokojim novim detaljem u boji podloge i samog imena.


1925
Godine 1925. Fiat 509 koristi znak u kojem je natpis bele boje, a podloga je plava, što ce da se koristi do 1929. godine.


1929
Torinska kompanija je 1929. godine lansirala model 514, zamenu za 509, koji ce i dalje da koristi znak svog prethodnika sa nešto drugacijom nijansom plave podloge. Do 1932. godine prodato je 37.000 komada ovog modela, kada je lansirana popularna Balilla.
Izmedju 1931. i 1934. znak sa crvenom podlogom i srebrnim natpisom koristice se na modelu Fiat 515, kojeg je prodato 3.405 komada.
Okrugli Fiatov znak 1927. godine se pojavljuje zadnji put i to na trci u Monzi na kojoj je pobedio Pietro Bordino u Fiatu 806, vozeci prosecnom brzinom od 152 km/h.


1931
U tridesetim godinama na mesto hladnjaka dolazi maska, cija je funkcija, osim one estetske, povecanje aerodinamike. Dobija oblik štita sa vertikalnim elementima.


1931
Novi pravougaoni znak na kom dominiraju strogo izduženi inicijali fabrike prvi put se pojavljuje 1931. godine. Ovaj simbol italijanske fabrike prvi ce da ponese Fiat 524, a opstace sve do šezdesetih godina.


1932
Verzija iz 1932. godine dobija zaobljene uglove, po obliku slicna je izduženom trapezu. Fiat 508, poznatiji kao Balilla, poneo je novi Fiatov simbol. Od njegovog predstavljanja na sajmu automobila u Milanu iste godine, pa do jula 1934. prodato je preko 41.000 komada.


1938
Znak u obliku štita pojavljuje 1938. godine se na prednjem delu Fiata 2800, kojieg je prodato 621 primerak.


1959
Dvadesetak godina znak se nije menjao, sve do modela 1800 i 2100, koji su se pojavili 1959. godine. Buduci da se radilo o prestižnijim modelima, sam znak postaje vecih dimenzija i zaobljenijih ivica.
Fiat 850, 124, 127 poslednji su nosili pravougaoni znakl, osim sportskih verzija (Coupe i Spider) koje preuzimaju okrugao znak iz dvadesetih godina.


1965
Od 1965. godine okrugli znak (Fiat belim slovima na crvenoj podlozi) ponovo se vraca na scenu zahvaljujuci sportskim modelima: coupe i spider 850, Fiat Dino, 124 i 131 Abarth Rally.


1968
U okviru nove poslovne strategije i oživljavanja holdinga, 1968. godine pojavljuje se novi znak sastavljen od cetiri plava romba.
Rec je modernom rešenju koji predstavlja preokret u imageu italijanske auto kuce: cetiri romba pod uglom od 18 stepeni u ‘univers’ fontu, na plavoj pozadini. Ovaj znak ce da ukrašava Fiatova vozila do 1982. godine, kada se na popularnoj Pandi pojavljuje pet kosih crtica.


1991
Devet godina su se dva znaka pojavljivala zajedno, do 1991. kada se Fiat Cinquecento predstavio sa pet kosih crtica s prednje strane (logo family feeling) i cetiri ukošena romba sa zadnje strane (logo Grupacije). Od tada simbol sa pet kosih crtica na plavoj podlozi nije doživeo znacajnije promene. Menjaju se samo dimenzije zavisno od maske vozila.


1999
Fiat Punto je 1999. imao cast da predstavi istorijski okrugli znak umesto kosih crtica, dok je zadnji kraj vozila i dalje zdržao prepoznatljiva cetiri romba sa imenom Fiat.
Rec je o grbu iz dvadesetih godina sa plavom pozadinom i srebrnim vencem u kojem se istice Fiatovo ime. Nešto izmenjen, znak se posle dugo vremena ponovno vraca na Fiatova vozila nakon iskošenog istoimenog natpisa iz 1991. godine.


Osim modela Punto, svako novo vozilo, do danas nosi ovaj novi logo.

Izvor: Net Auto

Attached Files



#2 siki

siki
  • Alfista
  • 1,593 posts
  • Pol:Male

Posted 27 November 2009 - 07:57 AM

Meni je najljepši znak onaj iz 1925 i 1965 godine.Inače lepo napisano-nema šta,samo tako. :clapping:




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Dobrodošao u našu zajednicu Alfista Srbije!

 

 

 

 

Da bi iskoristili sve mogućnosti foruma ULOGUJTE SE ili ukoliko niste obavite REGISTRACIJU!

 

 

 

 

ALFISTI SRBIJE
Alfa Romeo Klub